6 898 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Kap/gersåg
Sida 1 av 2
Ni som har GCM8S. Vad anser ni om snittet? Blir det bra? Det beror givetvis på vad för klinga man har men säg att du har klinga tänkt att användas för finsnickeri med många tänder. Jämför gärna med Kapex. Vill övertyga mig själv om att en GCM8S är nästan lika bra så att jag inte blir onödigt fattig...
Det är den inte!... Tänk dig en grönsvart Kapex.. mumma!
(Vill man ha riktigt bra snitt i ett finsnickeri kan man köpa en Makita- problemet är att man får trippeltuppjuck av alla möjliga och omöjliga spärrar som man ska ta sig igenom innan man kan såga. OBS- Gäller kanske bara vår makita...)
(Vill man ha riktigt bra snitt i ett finsnickeri kan man köpa en Makita- problemet är att man får trippeltuppjuck av alla möjliga och omöjliga spärrar som man ska ta sig igenom innan man kan såga. OBS- Gäller kanske bara vår makita...)
Snittkvaliteten kan du få likvärdig kapex på i stort sätt vilken maskin som hellst, problemet är vägen till det perfekta snittet, kan variera mycket stort på olika maskiner, det är det man betalar för när man kostar på sig en kvalitets maskin. Resan blir kortare och lättare med en kvalitetsmaskin.
Du kan göra ett jobb exakt lika bra med i stort sätt vilken såg som hellst, men tyvärr kan det kosta både tid och material.
Du kan göra ett jobb exakt lika bra med i stort sätt vilken såg som hellst, men tyvärr kan det kosta både tid och material.
Vilken Makita är det ni har? Makitas kap/gersågar i allmänhet är lite mindre användarvänliga än de andra men så många spärrar har jag inte varit med om.... Eller.. Jag har glömt men det var inte krångligt sist jag smekte en Makita. Men minnet kanske registrerat fel bara för att man är färgad åt ett visst håll...bigsnucke skrev:
Ja man kan säkert få det lika fint med en fogsvans och en läskig motorik och känsla. Jag har inte kört GCM8 dagligen eller liknande annat än att provat och starta lite och då kändes den förtroendegivande i och med att den var stabil och exakt så jag ser ingen anledning till att snittet ska bli sämre än Kapex. Men exakt vad är det du syftar på just gällande GCM8 gentemot Kapex? Vad krävs för att få lika bra snitt som en Kapex?gifen skrev:Snittkvaliteten kan du få likvärdig kapex på i stort sätt vilken maskin som hellst, problemet är vägen till det perfekta snittet, kan variera mycket stort på olika maskiner, det är det man betalar för när man kostar på sig en kvalitets maskin. Resan blir kortare och lättare med en kvalitetsmaskin.
Ja det lustiga är att de förväntar sig att det ska gå fort när man ger sig på ett projekt. Helst lika fort som i Extreme Home Makeover. Men trots det kan man inte motivera verktygsinköp för att kapa tider. För det ska bli billigt också. Och till sist, det måste bli perfekt. På TV:n såg det ju perfekt ut. (Har hört skräckhistorier om hur dåligt passform och finish de hade IRL)bigsnucke skrev:
Har hört flera men en av de som jag faktiskt sett med egna ögon är då en "arbetskamrat" fick sin yogga-center renoverad av ett program från TV4. Det såg bra ut på skärmen men faktum var att de slarvade med spacklingen i gipsskarvarna så illa att ett barn hade gjort det bättre. Poängen med maskeringstejp runt kanterna är ju att det ska bli fina kanter. Men det förustätter att man tejpar noga, det räcker inte med att bara tejpa hursomhelst. Så kanterna var katastrof... Utöver det var det andra saker som hade kunnat göras bättre, såsom monteringen av diverse luckor och sånt. Visserligen bara en justeringssak men att de ska se så sneda ut är skrämmande. Avslutningen på diverse inredningsdetaljer hade fina splitterfria kanter, förmodligen tack vare bra gersåg men likförbannat var vinklarna felaktiga så att mötena var inte helt slutna och mot varandra. Springorna syns inte på tv:n och de brukar aldrig filma stilla utan skaka kameran hit o dit med konstiga kameravinklar för att helheten ska se bättre ut.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Är själv sugen på Swedols erbjudande om en Birka Tools kap o gersåg http://www.handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=148&ArtNr=xVT-56017 i paket med Birka Tools Benstativ för 3000 spänn inkl moms. Är en glad amatör som använder inte grejerna värst mycket, men det blir endå endel som husägare med lust att renovera... Plank, lister, reglar mm. Skulle denna duga? Har prövat ClasOhlsons eget märke Cotech för dryga tusingen men är inte nöjd, är för oprecis och osmidig.