Har en Bosch GCM 12 GDL som inte sågar raka snitt. Och då menar jag inte att den inte sågar 90-graderssnitt. Bredare brädor får ett snitt som är lite som en halv pilbåge! Fattade efter ett tag att det berodde på att klingan inte är parallell med rörelsen hos sågen. Riggade upp för att mäta:
En geringssåg med mätverktyg och klämmor i ett snickeri eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjal ligger an mot växelhuset som är parallell med klingan.


På 10 cm blir avvikelsen cirka 0,4 mm vilket ger mer än 1 mm på hela slaglängden. Mätte först direkt på klingan med samma resultat, men ville ta den ur ekvationen så därav riggen.

Nu till frågan, hur justerar jag detta? Hittar ingen skruv att skruva på...

/F
 
F Fiskaren skrev:
Har en Bosch GCM 12 GDL som inte sågar raka snitt. Och då menar jag inte att den inte sågar 90-graderssnitt. Bredare brädor får ett snitt som är lite som en halv pilbåge! Fattade efter ett tag att det berodde på att klingan inte är parallell med rörelsen hos sågen. Riggade upp för att mäta:
[bild]
Linjal ligger an mot växelhuset som är parallell med klingan.

[video]
På 10 cm blir avvikelsen cirka 0,4 mm vilket ger mer än 1 mm på hela slaglängden. Mätte först direkt på klingan med samma resultat, men ville ta den ur ekvationen så därav riggen.

Nu till frågan, hur justerar jag detta? Hittar ingen skruv att skruva på...

/F
Är inte säker på om vi talar om samma sak, men är det inte det som avhandlas på bilderna nedan?
Sidan 14 och 145 i bruksanvisningen.
Bosch GCM 12 GDL
Instruktionsdiagram för maskindelar, gråskala, beskrivningar och nummer, teknisk manual. Skärmbild av en elektronisk enhet som visar instruktionsmanual med diagram och anvisningar på svenska.
 
Nej, inte riktigt. Det var när jag skulle justera gervinkelinställningen enligt instruktionen du bifogat som jag noterade att klingan inte är parallell med rörelsen. En bild kanske förklarar bättre vad jag menar.

Schematisk illustration av en glidarm och klinga, visar anhåll och glidrörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följden blir att sågsnittet ser ut enligt nedan typ.
Diagram som visar knivens position när den glider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/F
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Fiskaren skrev:
Nej, inte riktigt. Det var när jag skulle justera gervinkelinställningen enligt instruktionen du bifogat som jag noterade att klingan inte är parallell med rörelsen. En bild kanske förklarar bättre vad jag menar.

[bild]

Följden blir att sågsnittet ser ut enligt nedan typ.
[bild]
/F
Aha, som om hela motorn/utgående axel är vriden... 🤔

Har använt min väldigt lite sedan den köptes men kan försöka undersöka hur snittet blir en bredare bit under dagen. 👍
 
  • Gilla
Fiskaren
  • Laddar…
Jag var ut och provade på min såg men insåg efter jag sågat att jag valde en bit som inte var helt rakt i bakkant och sen var det matdags... 🫣

Skruvat epa två kvällar i rad efter jobbet men ska få till en sågning under veckan hoppas jag, kanske imorgon. 🤔
 
För din skull hoppas jag att du får ett rakt snitt! Men helt klart intressant att veta om fler än jag har samma problem.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Fiskaren skrev:
För din skull hoppas jag att du får ett rakt snitt! Men helt klart intressant att veta om fler än jag har samma problem.
Har du varit i kontakt med Boschs kundservice?
Dom borde vara lite intresserade över ditt bekymmer.

Återkommer så snart jag fått möjlighet att såga.
 
Det måste ju finnas justeringsskruvar för det här..
 
Jo, jag har faktiskt varit i kontakt med dem. De till och med ringde upp, men de hade dessvärre ingen annan lösning än att jag skulle skicka in sågen på service. Förstod jag rätt så är frakten till Bosch gratis, men man får betala 260:- om man inte accepterar det kostnadsförslag de ger och om man vill att de skickar tillbaka sågen oreparerad.

Jag har letat efter skruvar!! Och man hittar många, men ingen uppenbar justerskruv. Den där armen är ju inte helt enkel. Svårt att veta vilken del som skevar.

Explosionsritning av maskindelar, teknisk illustration, detaljnummer, sammanlagt, isärplockade komponenter, monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/F
 
Har du ingen BOM-lista? Tyskar har ju en förkärlek för långa artikelnamn och eventuellt kan man ju lista ut vilken skruv det är bara på namnet.
 
Jo, om man klickar på bilden så kommer man till ritning och BOM. Hittar dock inget som avslöjar en justerskruv.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F Fiskaren skrev:
Jo, jag har faktiskt varit i kontakt med dem. De till och med ringde upp, men de hade dessvärre ingen annan lösning än att jag skulle skicka in sågen på service. Förstod jag rätt så är frakten till Bosch gratis, men man får betala 260:- om man inte accepterar det kostnadsförslag de ger och om man vill att de skickar tillbaka sågen oreparerad.

Jag har letat efter skruvar!! Och man hittar många, men ingen uppenbar justerskruv. Den där armen är ju inte helt enkel. Svårt att veta vilken del som skevar.

[bild]

/F
Har du haft sågen längre än 3 år, känns som ett garantiärende annars?
 
Tyvärr har jag haft den längre än så. Den är cirka 6 år gammal.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.