Hej!

Efter fullbordat altanbygge så börjar min PowerSuper kap-/gersåg ge upp.

För att såga lodrätt får jag ställa den på två grader enligt skalan, och vinkelrätheten är inte heller fullständigt rätt.

Manöverhandtaget för att ställa lutningen pajade tidigt, så nu får jag använda polygrip där - plasten börjar ge upp.

Plastmojängen som omsluter klingan och sticker ut från aluminiumdelen är sprucken...

Ja, listan blir bara längre vartefter tiden går.

Dock skall man ge den credit för att ha hållit fanan högt - den har knogat på genom 45x220 bärlinor, 95x95 stolpar och en massa trallvirke...

Nåväl - en ersättare till trotjänaren behöver införskaffas, och jag funderar på vad man skall välja. Mobilitet är inte en viktig parameter, så jag lurar på om det är ett bra alternativ att köpa en beg. radialarmsåg i st f en "riktig" kap-/ger?

Jag har sneglat på GCM8S eller GCM10S - dvs. max 5kkr.

Såg ett par radialarmsågar på blocket (DeWalt 125) för ung. den pengen - är det ett vettigt alternativ? Hur är det med reservdelar? Kvalitet jämfört med nytt?

Om jag fattar radialarmsågar så kan man använda dem till att klyva med också?

Radialarmsågen är otroligt mångsidig! Den kapar i exakt vilken vinkel som helst och kan klyva med.
Det bör inte vara några problem med reservdelar till en DW125 fast det är ändå inte mycket som kan gå sönder.

De är lite trixiga att ställa in första gången, dvs grundinställningen och den är kritisk för precisionen så försök få med en instruktionsbok. Denna inställningen tappas vid varje flyttning av maskinen så man vill inte flytta runt dessa sågar.

Grundinställningen går till så att man först ser till att sågaggregatet löper korrekt på armen, lagrerna är justerbara, sen så ställer man bordets höjd efter motoraxelns ände. Dvs tilta sågaggregatet 90 grader och justera bordet efter motoraxeln i alla fyra hörnen, spänn och provsåga.

Bord och anhåll får bytas ibland då man sågar sönder dem, plywood är bra till detta.

Personligen så kör jag med en sågklinga med negativ tandning då jag tycker dessa hugger mindre men det är en smaksak, ta det lugnt bara och kom ihåg att sätta på klyvkniven vid klyvning.

Hmm, på min så har jag tagit bort klingskyddet, inget att rekommendera men jag föredrar att se vad jag gör än att ha en plastskiva i vägen.

/Kent

Kan radialarmsågen även lutas - som en kap-/ger? Dvs. kan den dubbelgera?

Ja det är liksom sånt som den är bra på *ler lite*
Du kan tippa klingan åt bägge hållen och även såga parallellt med bordet om du vill samt snurra armen 360 grader.
Det finns ingen vinkel som du inte klarar med en radialarmsåg, du ställer nämligen klingan som du vill. Skall du köra not i en bräda så lägg klingan ner bara, vrid sågaggregatet 90 grader så det hamnar i klyvläge och kör på...

Jag gillar den sågen och om jag hade varit hänvisad till enbart en såg så hade jag antagligen valt just radialarmsågen pga dess mångsidighet, man klarar så gott som allt med den.

/Kent

Om du funderar på Bosch GCM 10S så råder jag dig att lägga till de extra hundralappar en 10SD kostar. Ovärderligt att kunna tilta klingan åt båda hållen. Dessutom ett par andra finesser

/V

vojma skrev:
Om du funderar på Bosch GCM 10S så råder jag dig att lägga till de extra hundralappar en 10SD kostar. Ovärderligt att kunna tilta klingan åt båda hållen. Dessutom ett par andra finesser

/V
Det handlar väl snarare om tusenlappar?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.