Vet att det finns flera trådar tidigare kring detta men hittar ingen med nyare datum som är helt relevant.
Har bestämt mig för att införskaffa en kap- gersåg efter att ha svurit över farsans Biltema såg under tidigare byggprojekt.
Valet står mellan Bosch GCM8 JSL eller DeWalt DWS777.
Skall sätta lister och foder men kommande projekt innefattar både altanbygge och friggebodsbygge. Brukar då använda gersågen till både reglar och finare sågning.
Tycker det är viktigt att vinklar blir rätt, har varit vrålförbannad på Biltema sågen som är extremt oprecis.
Snickare verkar ofta välja DeWalt, finns det en anledning till det?

Vilken såg bör jag välja?
:thinking:

Jag har en GCM8, tycker den är bra. Dewalt sägs ju vara riktigt bra men tror inte det är enorm skillnad. Ta den som du får en bra deal på.

Hade DeWalten men sålde den och köpte Boschen, DeWalten va lite trög i det mesta som glid och sågskydd.

I valet mellan Dewalt och Bosch hade jag valt den senare då Bosch i regel gör böttre verktyg.
Själv kör jag med en kapåger från Metabo och är nöjd.

Har dws777 och är supernöjd. Var och kollade på en bosch också men dewalt kändes mer förtroendeingivande. Sen får du ett bättre sikte på dewalt, deras skugglinje som är outstanding.

Ok, Stort tack för värdefull input. tror det lutar åt en Bosch då. :rolleyes:

Välj dewalten. Haft båda sågarna i yrkesmässigt bruk och väljer dewalten alla dagar i veckan. Jag vet massa andra snickare som bytt från Bosch till dewalt.

Dewalt 777 är robustare, fler delar i metall, teleskop skjut så man kan ställa upp den nära väggar och få plats med den på ställningar. Den är lätt att flytta och bära.

Bosch 8 är plastigare klumpigare och klingskyddet strular ofta. Den jag hade vart glapp i gradinställning så man fick justera den hela tiden.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
B byggolle skrev:
Välj dewalten. Haft båda sågarna i yrkesmässigt bruk och väljer dewalten alla dagar i veckan. Jag vet massa andra snickare som bytt från Bosch till dewalt.

Dewalt 777 är robustare, fler delar i metall, teleskop skjut så man kan ställa upp den nära väggar och få plats med den på ställningar. Den är lätt att flytta och bära.

Bosch 8 är plastigare klumpigare och klingskyddet strular ofta. Den jag hade vart glapp i gradinställning så man fick justera den hela tiden.
Vad tycker du och möjligen dina kollegor om kombisåg, Dewalth D27107? Eller kör ni med "en av varje"?
Kan nog säga att 95 % av snickare kör med en kap och en klyv här.

Nej fy fan för kombimaskiner. Har råkat utför dewalt,Makita och Bosch kombisågar och alla är lika usla. Otympliga, krångliga och usel precision på klyvanhåll mm. Jag har en egen som jag fick av någon som hatade den. Jag har aldrig använt den. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.