3 049 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Kap&Ger-såg Bosch PCM 8 eller 10??
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Jag har två alternativ.
Bosch PCM 8S eller PCM10. Vilken är bäst? Det som verkar skilja dem åt är storleken på klingan?
Vad tycker ni? Jag ska bygga en ett kök åt fritidshuset i riktig lantstil och en trappa samt lite annat. Sen ska ju verandan snickras också!
Prismässigt har jag fått ett bra pris på PCM10 så om den är bättre så tar jag gärna den!
Har ni några andra förslag på en bra såg som gör kapningar i rätt och nogranna vinklar?
Hälsningar
Christian
Bosch PCM 8S eller PCM10. Vilken är bäst? Det som verkar skilja dem åt är storleken på klingan?
Vad tycker ni? Jag ska bygga en ett kök åt fritidshuset i riktig lantstil och en trappa samt lite annat. Sen ska ju verandan snickras också!
Prismässigt har jag fått ett bra pris på PCM10 så om den är bättre så tar jag gärna den!
Har ni några andra förslag på en bra såg som gör kapningar i rätt och nogranna vinklar?
Hälsningar
Christian
Den såg jag vet är bäst på detta är Festool Kapex men den kostar ju också. Sen har jag förstått att även Milwaukee har en bra kap/ger men även den är väldigt dyr.Chrissofsweden skrev:
Om man tycker priserna på ovanstående sågar är lite väl bra så tror jag annars som tidigare nämnts att GCM8S är ett bra alternativ, det brukar nämnas här på forumet att den inte kostar mycket extra men jag har själv ingen koll på hur mycket extra...
Hur som helst så äger jag själv en GCM8S och den fungerar väl bra som kap/ger för bygg projekt men för snickeri finlir så är jag inte nöjd med den. Framförallt så tycker jag avsaknaden av mjukstart är ett problem, sågen smäller igång så att allting hoppar omkring. Jag tycker även att jag har svårt att få den att hålla vinklar.
Jag hade även en PCM8S som såldes till förmån för GCM8S. Jag tycker nog att GCM8S är en bättre såg, känns robustare och vill man använda lasern som finns i båda sågarna så är det GCM8S man ska ha. Lasern på PCM8S sitter väldigt dumt, mitt spånsprutet så den blir snabbt igensatt.
Har en PCM8 och har kört finlir med den som t.ex gerat taklister av frigolit. Är mkt nöjd med den, men sen har jag inte använt andra heller. Lasern använde jag en gång, men den suger. Hoppar lätt ur läge och ligger, som nämnt, i spån blåset. Använder verkligen nån den?
Men stora hela så tycker jag det är en bra såg för en liten peng.
Men stora hela så tycker jag det är en bra såg för en liten peng.
Produkter som diskuteras: "gerat taklister"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
Vad är bra prismässigt på PCM10?Chrissofsweden skrev:Jag har två alternativ.
Hälsningar
Christian
Jag har själv en PCM8 och är nöjd med den, köpte den efter att ha haft en billig, sladdrig skitsåg köpte jag denna på en kampanj. Har satt taklist, kapat panel, golv och massat annat och allt detta med fullgott resultat. På jobbet har vi DW718XPS och personligen tycker jag att den är sämre, enda som är bra och som jag kan sakna på boschen är mjukstart då. Visst kan man säkert hitta ännu bättre kap/gersågar men hittar du den till ett bra pris så köp den.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Märklig konstruktion, Bosch kap pcm 8s
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Har min arbetshäst bosch pcm 8s lagt av för gått?
Ny Kap/gersåg Bosch PCM 8 S
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Byta ut Bosch PCM8s mot ny GCM8?
Kapa Huntonit med Bosch PCM8s
Verktyg, Maskiner & Fordon