Ska köpa en robotgräsklippare snart, men ska göra färdigt lite rabatter först.
Tänkte lägga ner en "gårasten"Mursten från st-eriks så den ligger i nivå med gräsmattan och sen ha rabatten 5cm djupare. Så får roboten gå på stenen varav jag slipper kantklippa med trimmer.
Hur har ni gjort som har robotgräsklippare och ej vill kantklippa mot kantsten vid rabatt ? :confused:

Jag har ingen robot än men förbereder för. Jag sätter med kantsten runt hela tomten, samma tanke som dig :)

Det är ganska skönt att ha kantsten som man kan köra på med gräsklipparens ena hjulpar, även om man har en gammaldags gräsklippare. Man slipper traska runt med trimmet alltför mycket.

Ok,men hur går ni tillväga?
Stora stenar?
Förarbete ?
Det finns ju risk för att stenen sjunker under gräsnivån efter en tid..

Jag sätter smågatsten, kallas även knott och jag trodde alltid när jag var liten att det var det som var kullersten :). Jag gräver bort jorden, lägger sand/grus. Bankar ner stenarna. Sen när jag ska lägga ut slingan till roboten lägger jag bara den mellan gräset och stenen och trycker ned :)

• Gilla
rundelsv
  • Laddar…
Jo det finns en risk men då får jag ta upp dem och lägga mer sand under :)

Jag planerar också att köpa en robot och sätta någon form av kant mellan gräsmatta och rabatt. Jag vill ha det så underhållsfritt det går. Kanter av Cortenstål tycker jag är mycket snyggt och jag läser att det finns robotar med kantklippfunktion. Vet ni hur det funkar? Om jag kör sten som ni pratar om så kommer ju gräset växa in emellan stenarna vilket inte blir så snyggt.

Om vi struntar i priset för en stund, vad är optimalt? Sten plus stålkanter på båda sidor som spärrar spridning?

Det tar ju inte speciellt lång tid att ta bort gräset som växer in mellan stenarna? Om du lägger markduk och sen sten med sand emellan så ska de nog inte växa in så mycket

Jag har idag en rabatt där vi satte stenplattor ca 10-15cm breda i marknivå. Det var visserligen ingen duk, men gräset kryper in emellan och ogräs härjar mellan gräsmatta och rabatt. Gräset lägger sig över plattorna och det som finns i rabatten växer mot gräset så plattorna syns bara till hälften och det är varken så prydligt eller funktionellt som jag vill ha det.

En stålkant är både snygg och stoppar både rotogräs och sånt som kryper i botten på gräsmattan, men går det att ha i kombination med robot är ju frågan, eller blir det långa tufsar mot plåten då.

steppen7 skrev:
Jag planerar också att köpa en robot och sätta någon form av kant mellan gräsmatta och rabatt. Jag vill ha det så underhållsfritt det går. Kanter av Cortenstål tycker jag är mycket snyggt och jag läser att det finns robotar med kantklippfunktion. Vet ni hur det funkar? Om jag kör sten som ni pratar om så kommer ju gräset växa in emellan stenarna vilket inte blir så snyggt.

Om vi struntar i priset för en stund, vad är optimalt? Sten plus stålkanter på båda sidor som spärrar spridning?
Jag ska prova St Eriks fastfog mellan stenarna då växer i allafall inget gräs in. Hoppas jag. Rätt dyrt men värt att prova.

Håller hjulen om den kör på en stenkant är ju också frågan. De brukar väl vara av plast. Kanske slits de ut på nolltid om den kör längs gränserna några gånger i veckan.

Ett annat frågetecken som rör Bosch Indego är om den slirar till lättare på en stenplatta och sen hamnar helt i ofas med sin "logicutkarta". Fick nämligen reda på att den inte alls använder GPS utan kör med död räkning. Den har tydligen inte ens en GPS-mottagare i sig.

Ytterligare en aspekt är hur jag ska göra runt vår berså. Dvärgsyrenhäcken som ramar in bersån är ju bara kanske 30cm bred och lägger man slinga på insidan och utsidan så blir det då alltså 30cm mellan två slingor som löper i motsatt riktning och Indegon (och andra också gissar jag) kommer uppfatta detta som att den ska köra över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.