Hej,
Jag har ett ventilationsystem som är tillverkat av Kantherm AB från ca 1982-1984.
I detta sitter det två fläktmotorer insug/utblås och två plåtmagasin som sköter värmeåtervinningen växelvis.
Dessutom kan man ställa en termostat så om luften som blåses in i huset inte är tillräckligt varm så stannar insugsfläkten och det blir självdrag in eftersom den andra fläkten fortfarande suger ut luft.
Vi har ställt termostaten så högt att vi alltid kört på sjävldrag då det blåste så mycket i rummen, lät rätt mycket och var ganska högt flöde, nästan dragit under. Är detta vanligt "problem" ?
Nu till ett annat problem, insugsfläkten gav upp, så jag bytte plats på insug/utsugs fläktarna då insugsfläkten inte "används" med våran inställning. Jag fick då helt nytt liv i systemet, suger nästan väll mycket på toaletterna och i köket där utsugen finns. Går det reglera hastigheten på fläkten i styrningen som finns ?
Motorerna såg identiska ut...kan dom vara på olika effekt ?
Den trasiga utsugsfläkten var skitig och gick halvtungt....den andra fräsch och snurrade på bra.