5 928 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Kantherm värmeåtervinningsanläggning
Hej, undrar om någon har erfarenhet av Kantherms produkter. I vår villa sitter en anläggning som heter TS-600. Anläggningen sköter bara poolrummet men tanken är att utveckla systemet till att sköta hela huset.
Då oljevärmen försvann och bergvärme är installerad är det nu en ganska dålig självdragsventilation i huset.
I vårt tidigare hus satt en frånluftsvärmepump med återvinning från våtrum vilket var väldigt driftsnålt. Min fundering är om man kan få till ett liknande system, dock helst med endast frånluft.
Någon som har några tankar eller tips
Då oljevärmen försvann och bergvärme är installerad är det nu en ganska dålig självdragsventilation i huset.
I vårt tidigare hus satt en frånluftsvärmepump med återvinning från våtrum vilket var väldigt driftsnålt. Min fundering är om man kan få till ett liknande system, dock helst med endast frånluft.
Någon som har några tankar eller tips
Kantherm var ett enklare aggregat som byggde på att frånluften passerade genom tätt placerade aluminiumplåtar och värmde upp dessa under ca 1 min därefter vände luftströmmen och plåtarna avgav sin värme till den inkommande friskluften innan den kom in i huset. All luft som finns kvar mellan plåtarna när spjället slår om får man tillbaka i form av tilluft. Lite kan tyckas men denna mängd kommer att kontaminera resten av huset med besvärande klorlukt om du ansluter kanaler till bostadsutrymmena. Ett ordentligt undertryck i poolrummet är naturligt önskvärt för att hindra fukt o lukt att komma in i övriga huset.
Tack för svaret exerg. Hänger med på ditt resonemang gällande den fuktiga luften. Tanken jag hade var att man endast skulle utveckla frånluftsfunktionen från övriga huset. Tilluften skulle endast sköta poolrummet. Frågan är om aggregaten klarar detta, har du någon teori?
Hur som helst fick jag en beskrivning på funktionen vilket var väldigt bra. Tackar för denna.
Hur som helst fick jag en beskrivning på funktionen vilket var väldigt bra. Tackar för denna.
Risken om du börjar ta frånluft på andra ställe är att du får övertryck i poolrummet (då du bara tillför tilluft där).
Sedan även risken med lukt från poolen som sprids via ventilationen.
Och en sak innan du börjar har du kontrollerat så att aggregatet fungerar, både fläktar och "växelspjäll"?
Sedan även risken med lukt från poolen som sprids via ventilationen.
Och en sak innan du börjar har du kontrollerat så att aggregatet fungerar, både fläktar och "växelspjäll"?
Tanken var nog att ha kvar funktionen i poolrummet som den är, dvs. både till och frånluft. På detta sätt blandas ju inte luften som jag ser det. Om jag sätter frånluftsventiler i badrum, toaletter, tvätt samt kök så är det ju bara sug där. Blandningen av luft sker i så fall bara till poolrummet där tilluften kommer vara kvar och lukt till övriga huset borde inte spridas.FrittDrag_II skrev:
Kan väl vara på sin plats att ta hjälp av någon som mäter flöden för att skapa rätt förutsättningar.
Aggregatet fungerar, båda fläktarna samt troligen också växlingsspjället. Jag har funderat över varför det smäller med jämna mellanrum men fick min förklaring i samband med exerg:s beskrivning.
Det är ok men du bör minska tilluften minst motsvarande det du stjäl från poolrummet i frånluft.Eller helst öka frånluften (kanske genom en ngt starkare frånluftsfläkt) Det får inte bli övertryck i poolrummet gentemot övriga utrymmen. En avfuktare är bra som komplement om du sänker ventilationsflödet.
exerg skrev:Det är ok men du bör minska tilluften minst motsvarande det du stjäl från poolrummet i frånluft.Eller helst öka frånluften (kanske genom en ngt starkare frånluftsfläkt) Det får inte bli övertryck i poolrummet gentemot övriga utrymmen. En avfuktare är bra som komplement om du sänker ventilationsflödet.
Låter som en sund idé exerg. Något tips på bra avfuktare?