Hej alla och tack så otroligt mycket för goda råd i många besvärliga renoveringssituationer :)

Nu till den kanske dumma tanken; jag har ett behov av att ganska tillfälligt värma min källare på ett icke-konventionellt sätt. Det rör sig om 4 vattenburna radiatorer. Jag vill inte investera i en elpanna (då jag dels redan har en vvb och dels inte vill att dettemporära värmesystemet skall ta så stor plats.

Frågan är: kan man bygga ett billigare och enklare värmesystem med en tvåfas vvb, cirkulationspump och radiatorerna? Eller måste man ha expansionskärl, en "riktig" elpanna och hela middevippen? Jag förstår att mitt tänkta system inte kan reglera sig självt så bra som ett konventionelltsystem med en riktig panna, att cirkulationspumpen antingen får gå dygnet runt eller timerstyras snarare än termostatstyras och säkert fler drawbacks, men skulle det fungera? Skulle det gå att bygga ett enklare och billigare litet värmesystem som jag beskrivit det (vvb-->cirk.pump-->radiatorer och så tillbaka till vvb för ett nytt varv)?

Tacksam för svar och tankar :)

men varför inte bara några portabla elraddar, kostar ju inte många kronor på närmaste byggmarknad.

För att jag vill dra igång det vattenburna systemet :)

Är det endast för en kort tid, kanske du kan hyra en portabel elkassett av något uthyrningsföretag eller en större vvs-firma. Och ja, du behöver expansionskärl och säkerhetsventil.
Kolla annars på blocket efter någon beg elkassett, som du kan sälja vidare när du inte behöver den längre.

peternicklas
Jo det skulle nog fungera. Som expansionskärl kan du använda ett öppet kärl bara det är högre än vattnets högsta punkt, behöver då ingen säkerhetsventil.. En cirk.pump kan gå hela tiden dock får du se till att vattnet hela tiden kan cirkulera d.v.s. dina termostat får inte stänga cirkulationen.

Hur stor yta ska du värma upp, och är källaren isolerad?

Hyra blir för dyrt, då det är en lite längre "temporäritet" :)

Jag har kollat lite på elkassetter på blocket. Det känns bara smidigare med en vvb, men det kanske är jag som bedrar mig själv.

Japp, precis, fullt öppna termostater/ventiler på radiatorerna.

Har någon en länk till en bra sida med ett schema över ett vattenburet system?

Det rör sig om ca 60 kvm och ja, dränerad och isolerad.

Japp. Jag såg den pannan också, men Kungälv-Skåne...det är några mil. Är det du som säljer månne? :)

C
Hej,

Jag gjorde det till golvvärme men genom att lyfta upp kärlet högre än vad batterina är så funkar det.

50 liters kärl, två gamla bastu-ugn motstånd ( 3 kw per styck), två golvtermostater för elvärme, en cirkulationspump, lite svetsande.

Av detta så byggde jag en tillfällig "elpanna" under byggtiden. termostaterna mäter tempen på returslangen och styr varsitt bastu-ugn motstånd. Cirkulationspumpen går hela tiden. På detta sätt kunde jag reglera värmen mycket exakt, blev returen för varm så stängdes ena motståndet tills returen har kallnat. Returen skall kopplas till bottnet och framledingen till toppen av kärlet.

Det ända som kostade mig var cirkulationspumpen... Billigt ( om nu uppvärming med direkt el är billigt)

Nej, inte jag som säljer men det är en fin maskin till ditt projekt, går ju att skicka med budbil, bussgods.:)

mvh

Om det skulle vara till någon hjälp så har jag en cirkulationspump över efter att ha rivit ut ett vattenfilter. Den finns utanför Lund och kostar gratis så bor du i närheten så går det bra att hämta. Skicka PM om du är intresserad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.