Skulle dra igång vattnet till uthuset genom att vrida på spaken (av/på), men trycket blev helt enormt och kunde inte ens vidra en tiondel. När jag tittade i uthuset hade rörkopplingar lossnat av trycket och vatten läckt ut på golvet.
Mig veterligen har det inte funnits problem med detta tidigare. En vvb installerades i vintras och nu undrar jag om vvs:arna kan ha kopplat ihop rören fel eller om det är något annat?
Mig veterligen har det inte funnits problem med detta tidigare. En vvb installerades i vintras och nu undrar jag om vvs:arna kan ha kopplat ihop rören fel eller om det är något annat?
Redigerat:
Jag håller med om att det är osannolikt att det beror på varmvattenberedaren. Men installationen ser konstig ut. Vad är vad egentligen?
Okej, sitter den som spets efter värmepumpen?
Då är det nog inte alls så skumt som jag tyckte att det såg ut. Men jag skulle kopplat det förvärmda vattnet till blandningsvetilen. Övertrycksventil finns sannolikt i värmepumpen.
Tack. VVS-gubbarna kommer hit på måndag. Ska jag nämna det för honom? Att koppla det förvärmda vattnet till blandningsventilen? Vad gör det för skillnad om jag får fråga?D Daniel 109 skrev:
Att Nibe:n inte producerade tillräckligt med varmvatten är en fråga om hur den är inställd och hur allt är dimensionerat. Min 20+ år gamla IVT490 producerar tillräckligt med varmvatten för att två vuxna och två tonåringar (som bägge duschar länge) skall kunna duscha varje dag - och detta enbart på kompressorn. Däremot blir vattnet snabbt kallt på vintern om man försöker värma huset utan att ha tillräckligt med tillskott påslaget. Numer kör jag dock helt utan tillskott då jag har en LLVP som komplement och de rum som behöver värme från min IVT får den värme som blir över när vattnet är varmt.
Men poängen är hursomhelst att för lite varmvatten är en fråga om hur man ställer in Värmepumpen och hur bra den är dimensionerad utifrån husets värmebehov.
Men poängen är hursomhelst att för lite varmvatten är en fråga om hur man ställer in Värmepumpen och hur bra den är dimensionerad utifrån husets värmebehov.
Tack för svar. Vi kommer från lägenhet med fjärrvärme så har varit otroligt bortskämda med att kunna spola vv oändligt i princip. Två tonårsbarn och vuxna som badar och duschar läääänge. 200L vv har inte räckt till detta.pacman42 skrev:
Att Nibe:n inte producerade tillräckligt med varmvatten är en fråga om hur den är inställd och hur allt är dimensionerat. Min 20+ år gamla IVT490 producerar tillräckligt med varmvatten för att två vuxna och två tonåringar (som bägge duschar länge) skall kunna duscha varje dag - och detta enbart på kompressorn. Däremot blir vattnet snabbt kallt på vintern om man försöker värma huset utan att ha tillräckligt med tillskott påslaget. Numer kör jag dock helt utan tillskott då jag har en LLVP som komplement och de rum som behöver värme från min IVT får den värme som blir över när vattnet är varmt.
Nytt hus med energiklass B, golvvärme i hela huset.
Nu med vvb har vi inte upplevt problem med att vv tar slut, men vi duschar nog också lite kortare. Har anpassat oss till husliv.
Aa så är det säkert då tyvärr. Vi har bara bott i hus 6 mån. Säljaren nämnde bara att man stänger av vattnet till vintern och det gjorde vi. Sen har det ändå blivit så här. Har förstått nu i efterhand att man kanske måste tappa ur vattnet också och lufta, hur man nu gör det. Ska fråga vvs-arna.Jarlingar skrev:
Tack för ditt svar. Det hjälper.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 034 inlägg
Din VVS:are verkar inte kunna något heller. Klämringskopplingar som har monterats korrekt går aldrig isär. Det som händer vid frysning eller vattenhammare är att röret eller koppling spricker.E Erik JS skrev:
Den vvs:aren hade vi inget med att göra. Det uthuset byggdes 7 år innan vi flyttade inJohan Gunverth skrev: