Se bifogad bild. Installation av fördelare för tappvatten i fördelarskåp i väggen. Den övre bilden visar varmvattenfördelaren precis efter installationen, nästan helt plan. Den undre bilden visar samma fördelare i dag. Nu sitter den snett. Vad kan ha hänt? utvidgar sig PEX av värme? Bör jag vara orolig?
Rören går under plattan och upp igenom plattan. Ytterröret kan med andra ord inte röra på sig eftersom det sitter fast i betongen. Innerröret sitter bara fast i ändarna med kopplingar och kan teoretiskt glida/röra sig, så att säga. Det grövre matarröret till höger är ca 20 m långt. Andra änden har inte rört på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören går under plattan och upp igenom plattan. Ytterröret kan med andra ord inte röra på sig eftersom det sitter fast i betongen. Innerröret sitter bara fast i ändarna med kopplingar och kan teoretiskt glida/röra sig, så att säga. Det grövre matarröret till höger är ca 20 m långt. Andra änden har inte rört på sig.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Jg tror inte det är någon större fara. Men det är fel utfört. Det skall sitta klammers som håller fast rören under kopplingarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
PEX rör sig ganska mycket och i praktiken blir det nästan aldrig problem. Det ser ut som ditt matarrör har tryckt upp centralen. Inget problem funktionsmässigt, bara estetiskt med stor sannolikhet .
Var ju lite problem i kök i början av pex eran, rören ändrar längd och kunde i vissa falla vicka av kopparrören från köksblandaren
Är några mm / m vid 20graders temp ökning (kommer inte ihåg exakta siffror) så på 20m blir det ju en del
Är några mm / m vid 20graders temp ökning (kommer inte ihåg exakta siffror) så på 20m blir det ju en del
Detta svar fick jag från produktansvarig på Uponor:
Pex har en ganska stor värmeutvidgning, lite osäker på hur stor temperaturdifferensen är för detta rör, men jag gör några antaganden! Vi säger att röret kopplades in mot fördelaren i en temperatur i huset av 10°C och att det är en värmepump som skapar varmvattnet ger 40°C, röret är som sagt 20 meter. Alltså är temperaturskillnad av 30°C och då har PEX en värmeutvidgning av 4 mm/Mè20*4=80 mm.
Vanligen så ser man inte denna värmeutvidgning, den tas upp av att röret inte ligger helt rakt installerat utan expansionen tas upp i böjar på skyddsröret. I ditt fall så är röret troligen väldigt rakt installerat och mycket av värmeutvidgningen har skett mot fördelaren.
Den här värmeutvidgningen är normal och förutsatt att installatören gjort rätt så klarar kopplingarna de små krafter som expansionen ger, jag har ingen anledning att tro att installatören inte gjort rätt. Så jag anser inte att du behöver vara orolig.
I mitt fall ligger matarröret nästan helt rakt ingjutet i plattan. På andra sidan sitter fördelarna skruvade i väggen och ger inte med sig i första hand, så troligtvis blir all utvidgning här i fördelarskåpet.
Pex har en ganska stor värmeutvidgning, lite osäker på hur stor temperaturdifferensen är för detta rör, men jag gör några antaganden! Vi säger att röret kopplades in mot fördelaren i en temperatur i huset av 10°C och att det är en värmepump som skapar varmvattnet ger 40°C, röret är som sagt 20 meter. Alltså är temperaturskillnad av 30°C och då har PEX en värmeutvidgning av 4 mm/Mè20*4=80 mm.
Vanligen så ser man inte denna värmeutvidgning, den tas upp av att röret inte ligger helt rakt installerat utan expansionen tas upp i böjar på skyddsröret. I ditt fall så är röret troligen väldigt rakt installerat och mycket av värmeutvidgningen har skett mot fördelaren.
Den här värmeutvidgningen är normal och förutsatt att installatören gjort rätt så klarar kopplingarna de små krafter som expansionen ger, jag har ingen anledning att tro att installatören inte gjort rätt. Så jag anser inte att du behöver vara orolig.
I mitt fall ligger matarröret nästan helt rakt ingjutet i plattan. På andra sidan sitter fördelarna skruvade i väggen och ger inte med sig i första hand, så troligtvis blir all utvidgning här i fördelarskåpet.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 885 inlägg
Är man väldigt estetiskt lagd så kan man ju tappa ur och lossa matarledningen och se om det går att lägga den i våg då? Isåfall är det ju bara nypa av en bit av matarröret och återmontera.
Detta då om felet är permanent så det inte varierar över tid och temp.
Detta då om felet är permanent så det inte varierar över tid och temp.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Men det varierar med temperatur...S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 885 inlägg
jo såklart men det största temperaturspannet kanske blev vid läggningen. Nu kanske det har stabiliserat sig och det rentav går att korta av den och det håller sig stabilt. De andra behöver ju inte lida av samma fel. Därav funderingen vad som händer om man lossar matningen och den inte sitter i spänn.A Autodidak1 skrev:
Fast det är ju tapp-vatten, det kommer variera rejält i temperatur!S Stefan1972 skrev:jo såklart men det största temperaturspannet kanske blev vid läggningen. Nu kanske det har stabiliserat sig och det rentav går att korta av den och det håller sig stabilt. De andra behöver ju inte lida av samma fel. Därav funderingen vad som händer om man lossar matningen och den inte sitter i spänn.
Låt säga att det var draget vid 10 grader, enligt ovan kalky. TS(barn givetvis) duschar slut på varmvattnet och istället spolas 4 gradigt vatten genom ledningen. Vips så kommer den bli ännu kortare än i den ursprungliga bilden.
Om man då har kortat ned ledningarna så att fördelaren ligger i våg vid varma ledningar kommer fördelaren riskeras att dras ned hårt mot foder-röret och i absolut värsta fall dra loss röret ur kopplingen...
Medlem
· Västernorrland
· 10 885 inlägg
jo det är jag också med på men nåt har ju gjort att den dragit iväg och nu lite väl mycket. Det låter ju som förändringen är ganska permanent för jag uppfattar inte ts som fördelaren åker upp och ner hela dagarna? Jag menade bara att har den stabiliserat sig i det där läget så kan man ju lossa på inkommande och se om det är enbart den som trycker på. Lägger den sig rakare kan man ju kapa nån centimeter eller efter behag. Man får ju dock komma ihåg att det är lättare att kapa lite flera ggr än att göra det längre.
Har inte hunnit kolla hur det ser ut över tid, om den blir längre eller kortare beroende på hur mycket varmvatten man använder. Typ dagtid när ingen är hemma och kvällstid.
Jag kom på att jag slog på varmvattencirkulationen (VVC) för ett tag sedan. Innan så blev matarröret bara varmt när man spolade varmvatten i någon kran och sen svalnade det tills man spolade igen. Nu med VVC blir röret konstant varmt över en längre tid vilket kanske gör att det expanderar mer än tidigare. Vi kör VVC några timmar på morgonen och några timmar på kvällen. Ska försöka kolla hur det ser ut när VVC varit avslaget en längre tid.
Jag kom på att jag slog på varmvattencirkulationen (VVC) för ett tag sedan. Innan så blev matarröret bara varmt när man spolade varmvatten i någon kran och sen svalnade det tills man spolade igen. Nu med VVC blir röret konstant varmt över en längre tid vilket kanske gör att det expanderar mer än tidigare. Vi kör VVC några timmar på morgonen och några timmar på kvällen. Ska försöka kolla hur det ser ut när VVC varit avslaget en längre tid.
Uponor påstår sig ha 40 års erfarenhet av dem, så de borde ha lite kött på benen bakom de råd de gav TS i #6Magnus E K skrev:
https://www.uponor.se/vvs/produkter/tappvatten/rorsystem-pex
Medlem
· Västernorrland
· 10 885 inlägg
De håller nog så länge det kan anses vara normalt iallafall.......även om man skulle ha rymdspecade titanrör som är röntgade å 15miljoner metern så åldras ju resten av huset iallafall. Finns liksom inga behov av oerhört långa livslängder.Magnus E K skrev: