15 129 läst · 12 svar
15k läst
12 svar
Kan ni nåt om traktorer? Gårdstraktor under 20000?
Jag står i begrepp att införskaffa en begagnad gårdstraktor typ lantbrukare men är rätt novis på traktorer, undrar därför om någon på forumet har tips på lämpligt fordon och om det går att få något vettigt under 20.000:- (exklusive tillbehör). Vad bör man tänka på och vad bör man passa sig för? Någon speciell modell som är extra pålitlig? Vilka fel är dyrast att reparera? Välja diesel eller bensin?
Önskemål
¤ Hytt
¤ Snöskottning, flytta jord, planera (skopa, lastare)
¤ Dra vagn
¤ Gärna möjlighet att montera grävaggregat (vad bör man tänka på här)
Alla tips och ideer mottages tacksamt.
Önskemål
¤ Hytt
¤ Snöskottning, flytta jord, planera (skopa, lastare)
¤ Dra vagn
¤ Gärna möjlighet att montera grävaggregat (vad bör man tänka på här)
Alla tips och ideer mottages tacksamt.
ett bra exempel tycker jag är denna http://www.blocket.se/vi/8375597.htm?ca=20_s bm:s traktorer är nog dom bästa i den prisklassen ...det man bör kolla är hydralik (funkar alla hydraler tex lastare trepunktlyft osv) koppling skall ej hacka eller slira däck är dyra så bra mönster är värt mkt om det är lastare på traktorn kolla oxå så den är svetsad i fästena....om du skall köra snö med den kjedjer är viktigt
Tack Smogge, vad är fördelarna med BM gentemot Ford/Fordson? Hur menar du "svetsad i fästena", finns det dom som inte är det och vad innebär det då?
MathiasS, tack för tipset, hittade dock bara en tråd om traktorgrävare och det är inte riktigt det jag är ute efter...
MathiasS, tack för tipset, hittade dock bara en tråd om traktorgrävare och det är inte riktigt det jag är ute efter...
Det jag menade att fästena inte skall vara svetsade för det innebär oftast att man lastat för tungt = knäckta fästen...blir aldrig bra igen i styrka...gamla bm är kända för att maskinerna håller i evighet det håller inte lika bra på ex ford däremot rostar nog bm:n mer men det går ju å slipa / måla värre är det med en skuren motor tex.....
Leta på blocket, annonsdirekt, mascus, lantmannenmaskin, mm mm
Leta på blocket, annonsdirekt, mascus, lantmannenmaskin, mm mm
20000kr med eller utan moms?
Tror nog att det är bättre att hyra en traktorgrävare än att köpa ett aggregat till trepunkten. Sen är det vikigt att man vet att det finns delar till traktorn man köper så det inte är någon gammal ryska maskin som det aldrig funnits reservdelar till. Sen har skicket stor betydelse av hur mycket man kan eller vill skruva lite själv.
Däck till dessa traktorer är inte jätte dyra, tycker inte jag iaf. Ett 14,9*30 däck kan man ju få ett för 2000kr. Till skogmaskinen kostar det 25000kr....
Alltid svårt med köp av maskiner.
Tror nog att det är bättre att hyra en traktorgrävare än att köpa ett aggregat till trepunkten. Sen är det vikigt att man vet att det finns delar till traktorn man köper så det inte är någon gammal ryska maskin som det aldrig funnits reservdelar till. Sen har skicket stor betydelse av hur mycket man kan eller vill skruva lite själv.
Däck till dessa traktorer är inte jätte dyra, tycker inte jag iaf. Ett 14,9*30 däck kan man ju få ett för 2000kr. Till skogmaskinen kostar det 25000kr....
Alltid svårt med köp av maskiner.
Tackar hjärtligast allihopa för all info och alla bra synpunkter!
Hammarn, såg att Mascus har övervägande annonser från andra länder, men det kan väl knappast bli lönsamt att ta något därifrån med tanke på fraktostnad (och ev. andra avgifter)?
Såg förresten i din gamla traktorgrävare-tråd att du skrev en del om att underhåll tog mycket mer tid och pengar än vad du trodde, hur är det med lantbrukare kräver alla maskiner lika mycket underhåll eller är vissa mindre krävande? Har mekat en del så det är jag iofs inte lika novis på som traktorer, men samtidigt finns det ju mycket annat att tillbringa tiden med.
Smogge, när du talar om rost och hållbarhet på olika märken, är det några speciella årsmodeller eller serier som utmärker sig här? Du länkade till en BM 350 från -62 för 20.500, menar du att just den modellen är speciellt bra?
Över huvud taget vore det intressant om någon hade fler specifika synpunkter på specifika modeller.
Vad sägs om exempelvis en Fordson Major från -63 såsom denna?
http://www.blocket.se/vi/7867432.htm?ca=2_s
(17.000)
Eller om en BM 500 -76?
http://www.blocket.se/vi/7906690.htm?ca=2_s
(32.000 visserligen på gränsen prismässigt)
gådeberg, 20 utan moms. När det gäller grävaggregat så ser jag hellre ett som monteras på lastaren än på trepunkten, bor en bit ut på landet och här finns en hel del grävjobb må du tro. 2000 för ett däck, vad pratar vi då om för kvalitet och var köper man till det priset?
Ytterligare en fråga förresten: hur mycket kan det skilja i bränsleförbrukning mellan olika modeller?
Hammarn, såg att Mascus har övervägande annonser från andra länder, men det kan väl knappast bli lönsamt att ta något därifrån med tanke på fraktostnad (och ev. andra avgifter)?
Såg förresten i din gamla traktorgrävare-tråd att du skrev en del om att underhåll tog mycket mer tid och pengar än vad du trodde, hur är det med lantbrukare kräver alla maskiner lika mycket underhåll eller är vissa mindre krävande? Har mekat en del så det är jag iofs inte lika novis på som traktorer, men samtidigt finns det ju mycket annat att tillbringa tiden med.
Smogge, när du talar om rost och hållbarhet på olika märken, är det några speciella årsmodeller eller serier som utmärker sig här? Du länkade till en BM 350 från -62 för 20.500, menar du att just den modellen är speciellt bra?
Över huvud taget vore det intressant om någon hade fler specifika synpunkter på specifika modeller.
Vad sägs om exempelvis en Fordson Major från -63 såsom denna?
http://www.blocket.se/vi/7867432.htm?ca=2_s
(17.000)
Eller om en BM 500 -76?
http://www.blocket.se/vi/7906690.htm?ca=2_s
(32.000 visserligen på gränsen prismässigt)
gådeberg, 20 utan moms. När det gäller grävaggregat så ser jag hellre ett som monteras på lastaren än på trepunkten, bor en bit ut på landet och här finns en hel del grävjobb må du tro. 2000 för ett däck, vad pratar vi då om för kvalitet och var köper man till det priset?
Ytterligare en fråga förresten: hur mycket kan det skilja i bränsleförbrukning mellan olika modeller?
Ska du ha frontlastare så se till att det sitter på från början, det är rätt dyrt och jobbigt att sätta på i efterhand. Du vill också ha en med hydraulisk tömning av skopa, ej vajer.
Kör du lite lagom med traktorn, 50-150h/år och byter oljor ibland så finns det nog goda chanser att den går problemfritt ett bra tag, det är iaf min erfarenhet.
Att man får dra åt nån lös bult, byta nån hydraulslang eller fixa nån glapp elkontakt är väl typiskt småplock som kommer ibland.
Jag tror att skick och tidigare ägares skötsel samt att den finns nära så att du kan prova och titta på plats är viktigare än märket för din del, men visst är BM 350, 400 och 430 klassiska bra köp med snåla och slitstarka konstruktioner.
500 är en nyare och lite större traktor som visserligen är rätt OK, men som till största delen är en IH med perkinsmotor och BM hytt. 650 och 700 är för törstiga för att vara motiverade i din applikation.
Fordson, Nuffield, David Brown, Ford, Deutz, Valmet och inte minst MF är väl bra alternativ. MF 135-165 är ju inte dumma.
Men för att få en MF eller BM med tät hytt, helhydraulisk lastare och i bra skick för 20000 måste du vara på hugget, såna går fort.
Tror inte att det är vanligt att sätta grävaggregat på lastaren på en liten jordbrukare. Lastaren är för klen och det blir nog vingligt om man tänker sig mer än en leksaksskopa. Även för trepunktsmonterat aggregat vill man nog ha så tung traktor som möjligt och rejält flöde i hydraulen. Överväg att skaffa annan lösning (grävmaskin/traktorgrävare) om du har mkt grävning.
Billiga traktordäck håller säkert för det du tänker använda den till, annonser hittar du i t.ex. ATL. Annars finns ju begagnat.
Tror att dieselförbrukningen inte kommer att vara ett stort problem om du håller dig i den här klassen, de brukar dra 3-4l/h kanske och på en timme hinner man mycket (om inte annat tröttna på buller, vibrationer och avgaser...)
Så småningom kommer du vilja ha en 4wd med tät hytt, bra värme, stark lastare osv, men det tar vi då
/T
Kör du lite lagom med traktorn, 50-150h/år och byter oljor ibland så finns det nog goda chanser att den går problemfritt ett bra tag, det är iaf min erfarenhet.
Att man får dra åt nån lös bult, byta nån hydraulslang eller fixa nån glapp elkontakt är väl typiskt småplock som kommer ibland.
Jag tror att skick och tidigare ägares skötsel samt att den finns nära så att du kan prova och titta på plats är viktigare än märket för din del, men visst är BM 350, 400 och 430 klassiska bra köp med snåla och slitstarka konstruktioner.
500 är en nyare och lite större traktor som visserligen är rätt OK, men som till största delen är en IH med perkinsmotor och BM hytt. 650 och 700 är för törstiga för att vara motiverade i din applikation.
Fordson, Nuffield, David Brown, Ford, Deutz, Valmet och inte minst MF är väl bra alternativ. MF 135-165 är ju inte dumma.
Men för att få en MF eller BM med tät hytt, helhydraulisk lastare och i bra skick för 20000 måste du vara på hugget, såna går fort.
Tror inte att det är vanligt att sätta grävaggregat på lastaren på en liten jordbrukare. Lastaren är för klen och det blir nog vingligt om man tänker sig mer än en leksaksskopa. Även för trepunktsmonterat aggregat vill man nog ha så tung traktor som möjligt och rejält flöde i hydraulen. Överväg att skaffa annan lösning (grävmaskin/traktorgrävare) om du har mkt grävning.
Billiga traktordäck håller säkert för det du tänker använda den till, annonser hittar du i t.ex. ATL. Annars finns ju begagnat.
Tror att dieselförbrukningen inte kommer att vara ett stort problem om du håller dig i den här klassen, de brukar dra 3-4l/h kanske och på en timme hinner man mycket (om inte annat tröttna på buller, vibrationer och avgaser...)
Så småningom kommer du vilja ha en 4wd med tät hytt, bra värme, stark lastare osv, men det tar vi då
/T
Jag håller med Hammarn, servostyrning. Utan servo blir man fort svettig vid snöskottning även vid -15gr.
Jag skulle även föreslå att hitta en modell där man inte behöver vara bergsbestigare för att ta sig in.
Jag har en MF135 (Massey Fergusson), och där gäller det att vara vig när man skall lyfta högerbenet över växelspaken och sitsen.
Bra hydraulkapacitet rekomenderas (30-40 liter/minut), eller med utrymme under huven för en frontmonterad pump.
Själv skulle jag vilja uppgradera till en MF590 (2WD), eller MF3060 (4WD), men båda dock något dyrare än 20kkr.
www.ja.se/mm är en site liknande Mascus, kolla där om du inte redan har gjort det.
Jag skulle även föreslå att hitta en modell där man inte behöver vara bergsbestigare för att ta sig in.
Jag har en MF135 (Massey Fergusson), och där gäller det att vara vig när man skall lyfta högerbenet över växelspaken och sitsen.
Bra hydraulkapacitet rekomenderas (30-40 liter/minut), eller med utrymme under huven för en frontmonterad pump.
Själv skulle jag vilja uppgradera till en MF590 (2WD), eller MF3060 (4WD), men båda dock något dyrare än 20kkr.
www.ja.se/mm är en site liknande Mascus, kolla där om du inte redan har gjort det.
En Bm 500 ligger ju över tex. en 350,400,430 eller MF 135 både i storlek och bränsleförbrukning. Ja det där med att använda en liten jordbrukstraktor är nog inget du ska fundera på. Volvomodellerna har betydligt bättre hydraulkapacitet jämfört med Mf men ska du bara ha en lastare på spelar det ingen större roll. Dom mindre Ford och typ Fordson Dextra el. Major är inte heller några dumma saker.
Visst servo är skönt men är det bara en liten plan man ska skotta så kan man ju orka med utan, iaf i slutet av vintern
Tror att på MF 65 och 165 är det servo standard.
Vad var det för bussningar på den lastare som skulle smörjars var tionde timma?
Smörjer min skogsmaskin ungefär var 24h och då går den ju konstant 10-11h/dag.
Finns inte mycket som kan krångla på en lite äldre traktor mer än att slitdelar slits.
Visst servo är skönt men är det bara en liten plan man ska skotta så kan man ju orka med utan, iaf i slutet av vintern
Tror att på MF 65 och 165 är det servo standard.
Vad var det för bussningar på den lastare som skulle smörjars var tionde timma?
Smörjer min skogsmaskin ungefär var 24h och då går den ju konstant 10-11h/dag.
Finns inte mycket som kan krångla på en lite äldre traktor mer än att slitdelar slits.
Tomtebo skrev:Jag står i begrepp att införskaffa en begagnad gårdstraktor typ lantbrukare men är rätt novis på traktorer, undrar därför om någon på forumet har tips på lämpligt fordon och om det går att få något vettigt under 20.000:- (exklusive tillbehör). Vad bör man tänka på och vad bör man passa sig för? Någon speciell modell som är extra pålitlig? Vilka fel är dyrast att reparera? Välja diesel eller bensin?
Önskemål
¤ Hytt
¤ Snöskottning, flytta jord, planera (skopa, lastare)
¤ Dra vagn
¤ Gärna möjlighet att montera grävaggregat (vad bör man tänka på här)
Alla tips och ideer mottages tacksamt.
Köp en BM350!
En trots sin ålder och storlek; en mycket mångsidig och slitstark traktor.
Den har en 3-cyl diesel på 50-56 Hk med en grym segdragningsförmåga, för att inte tala om ljudet..
Över 50 000 tillverkade så reservdelar finns..
Lite meck ska du räkna med oavsett vad du köper, det hör till.
Jag har dubbelverkande frontlastare och den tar 1000kg utan problem.
Jag har även ett grävaggregat i trepunkten som är klockrent till dräneringsjobb och dikesrensning, mm.
Den är givetvis klockren även till snöröjning och slåtter, plöj mm för en hobbybonde..
Allt detta körs på originalpumpen som ger 40l, visserligen nyrenoverad av mig liksom all övrig hydraul inkl trepunkten.
(traktorn är numer 100% tät vilket är mkt bra vid husnära jobb etc.
Liknande trådar
-
Trots löften om sänkningar höjdes elnätsavgifterna återigen
Artikelkommentarer -
Puts inomhus, nätning
Byggmaterial & Byggteknik -
Var går gränsen mellan ombyggnation och lös inredning (garderobsvägg)
Bostadsrätt -
Panasonic Comfort Cloud är fruktansvärt värdelös - finns det alternativ?
Värmepumpar -
Hur får man tag i modern (led) utebelysning som liknar gul monokrom natriumlampa
El