Kan någon förklara varför man skall ha underlagspapp under ytpapp?

Skulle det inte räcka bara med ytpapp?

Och en till fråga. Vad menas med följande (från byggmax sida):

Om takets lutning understiger 18 grader, bör man alltid använda papp med frilagd kant så att skarvarna blir helt täta.

Vad menar dom med frilagd kant?
 
  • Gilla
Mickepick3 och 1 till
  • Laddar…
Den fungerar som fuktspärr mot träkonstruktionen om ytskiktet (ytpapp, tegel, osv) skulle släppa igenom väta.

Den kan även delvis ta upp rörelser i underlaget.

Frilagd kant är en ca 8cm hög slät yta på pappen för limning (förklistrad eller för klister på hink)
 
Det finns system med bara ytpapp. Icopal mono är ett sådant men det kan du inte lägga själv. Skarvarna smälter man ihop med stora gasolbrännare. En underlagspapp här är ändå bra för det ger brandskydd vid läggningen av mono.
 
Hur länge kan man vänta på att lägga ytpappen?
 
Har du yap2200 eller yap500 kan du vänta ett par månader.
Har du yam2000 så byt ut den mot bättre papp.
 
Klicka skrev:
Kan någon förklara varför man skall ha underlagspapp under ytpapp?

Skulle det inte räcka bara med ytpapp?

Och en till fråga. Vad menas med följande (från byggmax sida):

Om takets lutning understiger 18 grader, bör man alltid använda papp med frilagd kant så att skarvarna blir helt täta.

Vad menar dom med frilagd kant?
Därmed menas att det inte är någon sand- eller skiffergranulatbeläggning på de yttersta fem (eller är det tio?) centimeterna av pappen, så asfaltskikten kan smälta samman vid uppvärmning utan något som kommer emellan.
 
Vi fick vårt tak nyss lagt, och de lades utan underlagspapp.
Men då var råspånten på plats en solig tisdagseftermiddag och på onsdagsmorgon kom takläggaren och la på taket.
Det var nån papp som bara takläggare kunde köpa. Minns inte märke. Men han smälte skarvarna och fixade ihop allt på en förmiddag.
 
Men om man har ett tak på en bod och ytpappen går sönder så kommer ju inte underlagspappen stoppa vattnet i evighet heller? Så underlagspappen bara skjuter upp eländet en tid?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Kan tillägga att om du skall lägga ytpapp så skall du inte alls byta ut Yam2000 mot en bättre underlagspapp. Detta då YAP av någon anledning inte fungerar ultimat med ytpappen. Iallafall om du lägger Icopal.

La själv ett tak på ca 20 m2 med ca 5 graders lutning för en månad sedan.

Förklaringen jag fick till underlagspapp är att den skall skydda konstruktionen till ytpappen är lagd. När den väl ligger så har den ingen funktion. Även om jag gärna vill tro att undelagspappen bidrar till ett extra skydd.
 
Men om det är en friggebod kan man väl bara spänna över en presenning ifall man inta kan göra klart taket på en dag?
 
Felde skrev:
Förklaringen jag fick till underlagspapp är att den skall skydda konstruktionen till ytpappen är lagd. När den väl ligger så har den ingen funktion. Även om jag gärna vill tro att undelagspappen bidrar till ett extra skydd.
Den förklaringen låter väldigt krystad. Det tar lika lång tid att lägga underlagspapp som ytpapp, så var det bara för det kan man lika gärna lägga ytpappen med en gång.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Förklaringen låter egentligen trolig då det torde vara negativt dör försäljningen att hävda att underlagspappen bara behövs under byggtiden :)
 
Jag kan tänka mig att rätt sorts underlagspapp gör att ytpappens livslängd ökar.

Om ytpappen läggs direkt på råsponten bränner den väl fast rätt mycket längs kanterna?
Och spricker lättare när råsponten rör sig med varierande fuktnivåer.
 
  • Gilla
davjac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.