611 läst · 6 svar
611 läst
6 svar
Kan man vinscha en husvagn bakåt?
Vi har köpt en husvagn som precis går in på vår uppfart. Dock måste man backa in den 90 grader från vägen runt ett hörn nära en stenmur (20cm till godo kanske) för att vi ska få plats med både bil och husvagn på uppfarten. Vägen är också ganska smal vilket ställer till det lite. Uppfarten lutar och en trottoarkant gör att jag och min fru inte kan knuffa in den enkelt med handkraft.
Så min plan är att vinscha in den baklänges med ett dragblock, men vart kan man fästa vajern i husvagnen? Är det hjulaxeln som gäller eller vågar man koppla någonstans i bakre delen av ramen eller i stödbenen utan att förstöra något?
Så min plan är att vinscha in den baklänges med ett dragblock, men vart kan man fästa vajern i husvagnen? Är det hjulaxeln som gäller eller vågar man koppla någonstans i bakre delen av ramen eller i stödbenen utan att förstöra något?
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Koppla vajern med hanfot mot ramen. Eller överväg att skaffa en elektrisk easymover.
Vad är en hanfot? En mover hade varit najs men 10-20 000kr känns lite för dyrt för detta. Jag har inga problem att backa vagnen på plats på campingar osv.T Thomas_Blekinge skrev:
Då kommer dörren för nära muren så att den inte går att öppna.GoC skrev:
En hanfot är som ett upponervänt y en fästpunkt på varje sida av husvagnen som strålar samman vid dragpunkten.
Borde inte vara några problem om någon styr på andra sidan. Är det trångt så skulle jag lägga en regel på varje sida som styr vagnen.
Borde inte vara några problem om någon styr på andra sidan. Är det trångt så skulle jag lägga en regel på varje sida som styr vagnen.
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg