Hej alla!

Så har turen kommit till att göra i ordning vår källare, och målet är inte att det ska bli "beboeligt" utan mer att det ska kännas ok att ha det som förråd utan att behöva ta på skor och vara rädd att spindlarna anfaller! :D

Väggarna är kalkade, och det kritar något fruktansvärt när man rör vid dem. Kalken är väl i övrigt i bra skick, men jag skulle vilja bättra på kalken och ge det en uppfräschning.

Och så frågan då; Finns det något jag kan göra för att minimera kritandet? Speciell kalktyp? Efterbehandla med något?

Tacksam för svar!
 
Claes Sörmland
Det går eventuellt att få det bättre med hjälp av kalkvatten men det är arbetsamt.

Slamma upp någon liter släckt murkalk i en hink med vatten och låt kalken sjunka över natt. Lägg ett lock/plast på för att undvika utfällningar på ytan. Den klara lösningen är kalkvatten och innehåller löst kalciumhydroxid. Applicera kalkvattnet på väggen med en kalkkvast i korsvisa rörelser och låt torka. Upprepa om och om igen så binds kalkkornen samman och ytan lite mindre kritande. Mer kalkvatten erhålles genom att fylla på mer vatten i hinken så att bottensatsen slammas upp.

Skyddsglasögon, handskar och långärmat anbefalles. Kalkvatten är frätande!
 
Kalk som kritar / dammar mycket är oftast felapplicerad. Inomhus är det inte helt otänkbart att man inte har viljat bevattna färgskikten som föreskrivet, vilket leder till att kalkfärgen bara torkar och inte "brinner", som den ska göra.

Såvitt jag vet är alternativet att borsta ner och göra om, men då är frågan om du inte kommer lättare undan med silikat eller vanlig väggfärg.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Det går eventuellt att få det bättre med hjälp av kalkvatten men det är arbetsamt.

Slamma upp någon liter släckt murkalk i en hink med vatten och låt kalken sjunka över natt. Lägg ett lock/plast på för att undvika utfällningar på ytan. Den klara lösningen är kalkvatten och innehåller löst kalciumhydroxid. Applicera kalkvattnet på väggen med en kalkkvast i korsvisa rörelser och låt torka. Upprepa om och om igen så binds kalkkornen samman och ytan lite mindre kritande. Mer kalkvatten erhålles genom att fylla på mer vatten i hinken så att bottensatsen slammas upp.

Skyddsglasögon, handskar och långärmat anbefalles. Kalkvatten är frätande!
Tackar för svar!

Ska det göras efter att man kalkat klart? Eller löpande efter varje varv man kalkat?
 
nemlan skrev:
Kalk som kritar / dammar mycket är oftast felapplicerad. Inomhus är det inte helt otänkbart att man inte har viljat bevattna färgskikten som föreskrivet, vilket leder till att kalkfärgen bara torkar och inte "brinner", som den ska göra.

Såvitt jag vet är alternativet att borsta ner och göra om, men då är frågan om du inte kommer lättare undan med silikat eller vanlig väggfärg.
Tack för svaret!

Jag tror inte att underlaget är kalkbruk, och där kan såklart felet vara; att det inte brunnit som det ska! Men ändå verkar själva kalken sitta kvar på väggen, även om det kritar. Föreställer mig att det skulle släppa mer i sjok om underlaget var helt undermåligt!
 
Claes Sörmland
När man kalkar så applicerar man kalkmjölk - dvs kalkkorn i kalkvatten. Precis som nemlan skriver så ska man eftervattna - då löser sig ytan av kalkkornen i vattnet till kalkvatten och kalkkornen bildar kalksten/krita (kalciumkarbonat) med hjälp av luftens syre (kalken brinner). Man behöver således inte använda kalkvatten under målningen utan bara efteråt.

Har man vattnat dåligt efter kalkningen så bränner istället ytan till ett kalciumkarbonatdamm (krita). Det är detta damm som du eventuellt kan binda ihop med upprepade kalkvattensbehandlingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Har man vattnat dåligt efter kalkningen så bränner istället ytan till ett kalciumkarbonatdamm (krita). Det är detta damm som du eventuellt kan binda ihop med upprepade kalkvattensbehandlingar.
Funkar efterbehandling med kalkvatten oavsett hur tjockt skiktet är? Jag tänker som så att om endast det yttre lagret brinner till kalksten, så kanske inte underliggande yta klarar av att bära detta om den fortfarande är i dammstadiet.
 
Claes Sörmland
Jag har bara bokkunskap som uppger att kalkvatten används för att stärka svag puts så jag antar att kalkade ytor är så pass porösa att kalciumhydroxid och luften koldioxid tar sig in och verkar på djupet.
 
I
Jag fick ett tips för länge sedan att man blandar i lite vattenglas. Har glömt hur mycket, kanske en dl till en spann, men det går ju att prova sig fram.
Jag har inte haft tillfälle att prova själv så jag vet inte om det fungerar.
 
ion skrev:
Jag fick ett tips för länge sedan att man blandar i lite vattenglas. Har glömt hur mycket, kanske en dl till en spann, men det går ju att prova sig fram.
Jag har inte haft tillfälle att prova själv så jag vet inte om det fungerar.
Tanken har faktiskt slagit mig, har en flaska natronvattenglas stående... Kanske blir ett experiment vid tillfälle!
 
I
Provade med trädgårdskalk, vatten och en skvätt vattenglas, ca en kapsyl i en halvliter. Hårt som sten och fäller inget.
Frågan är hur det beter sig när man måste kalka om? Fäster det nya eller blir det som att hälla vatten på en gås?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tydligen ska in inte använda vattenglas på nykalkade ytor för de är för basiska (för stor andel släckt kalk som ännu inte brunnit till kalciumkarbonat) såg jag i en rapport från Göteborgs universitet. Men om man kalkat för månader och år sedan så lär all kalciumhydroxid vara kalciumkarbonat - krita.

Jag gissar att man ska väta ytan först innan man geggar på vattenglas. Antingen med kalkborste (slabb!) eller kanske med blomspruta och tålamod.
 
  • Gilla
Skrammel
  • Laddar…
I
Claes Sörmland skrev:
Tydligen ska in inte använda vattenglas på nykalkade ytor för de är för basiska (för stor andel släckt kalk som ännu inte brunnit till kalciumkarbonat) såg jag i en rapport från Göteborgs universitet. Men om man kalkat för månader och år sedan så lär all kalciumhydroxid vara kalciumkarbonat - krita.

Jag gissar att man ska väta ytan först innan man geggar på vattenglas. Antingen med kalkborste (slabb!) eller kanske med blomspruta och tålamod.
Tipset var att blanda vattenglas med vatten och kalk, så det gjorde jag i testet.
 
Claes Sörmland
Trädgårdskalk är inte släckt kalk så det jag skrev ovan är inte ett problem i din test - du hade den rätta varan, d v s kalciumkarbonat/krita/trädgårdkalk/kalksten (kärt barn har många namn).

Missade att skriva anledningen ovan - du får en för snabb gelning av vattenglaset med den släckta kalken p g a högt pH så färgen fäster dåligt på porösa putsunderlag. Jag har inte testat själv så detta är helt från litteraturen och fokus gäller fasadmålning.
 
  • Gilla
Skrammel
  • Laddar…
I
Jaha. Hoppas ingen ser det jag skrev som ett råd att göra. Jag överlåter åt den intresserade att själv prova och fatta beslut om vattenglas eller ej i kalkblandningen, det kan kanske bli komplikationer.
 
  • Gilla
Skrammel och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.