Vi bor i hyresrätt, vi har 2 innekatter som älskar att vara ute på innätade uteplatsen året om, vi måste enligt hyresvärden riva denna för den förändrar utseendet på fasaden för mycket. Nu tänker vi skaffa en stor kattbur, och enklaste lösningen tror vi blir att sätta en kattlucka i badrumsfönstret. Alltså endast genom att ha fönstret på vid gavel hela tiden alternativt plocka ner fönstret
Vi vill att katterna ska kunna gå ut och in hela tiden men utan att lägenheten blir helt utkyld.
Tror ni det skulle vara möjligt och vilken kattlucka är i så fall den bästa?
Vi vill att katterna ska kunna gå ut och in hela tiden men utan att lägenheten blir helt utkyld.
Det känns som att vägen framåt där är att ta ned fönsterbågen och bygga en skiva, med isolering, och med en lucka i. Det blir lite mörkare i badrummet, men det får man kanske ta.CaSt72 skrev:
Vi bor i hyresrätt, vi har 2 innekatter som älskar att vara ute på innätade uteplatsen året om, vi måste enligt hyresvärden riva denna för den förändrar utseendet på fasaden för mycket. Nu tänker vi skaffa en stor kattbur, och enklaste lösningen tror vi blir att sätta en kattlucka i badrumsfönstret. Alltså endast genom att ha fönstret på vid gavel hela tiden alternativt plocka ner fönstret
Men om ett nät gör så att hyresvärden säger att fasaden har förändrats såpass att han inte vill att ni har kvar det (för bygglovsmässigt kan jag inte tänka mig att det skulle räknas som det), så kommer nog ersättande av ett fönster med en skiva med en lucka i vara en ännu större förändring ?
Om det inte är så att det vetter åt ett håll som gör att det spelar mindre roll då kanske.
Administrator
· Skåne
· 8 047 inlägg
Ja du kommer i princip att "förstöra" det fönstret. Så här blir det när man sätter in en kattlucka i ett litet fönster:
Vi har sidohängda fönster och när vi bytte dem så köpte vi en extra båge som vi kan hänga på och av. Vi tog den till glasmästaren som hjälpte till att sätta in kattluckan. Vi köpte Sureflap som jag inte kan rekommendera, för chippet funkar inte.
Egentligen ville man ju ha den som på bilden nedan, ingjuten i fönstret, men jag misstänker att våra fönster var för små för den lösningen, jag vet inte.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har sidohängda fönster och när vi bytte dem så köpte vi en extra båge som vi kan hänga på och av. Vi tog den till glasmästaren som hjälpte till att sätta in kattluckan. Vi köpte Sureflap som jag inte kan rekommendera, för chippet funkar inte.
Egentligen ville man ju ha den som på bilden nedan, ingjuten i fönstret, men jag misstänker att våra fönster var för små för den lösningen, jag vet inte.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Viket bruk för at sätta klinkers utomhus?
Altan & Uteplats -
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Fasad -
Hjälp med att ersätta befintlig mursten med ny
Grund & Markarbeten -
Sätta in altandörrar i friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sätta in en kattlucka i vanligt glas i ett mindre källarfönster
Fönster & Dörrar