Vi hade tänkt ta ner en vägg mellan kök och vardagsrum och gärna även den mot hallen i vårt Hultsfredshus från 60-talet. Jag försöker förstå om väggarna är del av den bärande konstruktionen eller om det är fribärande takstolar. Jag har försökt titta i konstruktionsritningar men blir inte säker.
I byggnadsbeskrivningen finns omnämnt hur bärande innerväggar är byggda, men kan innerdelen av den vägg som vätter utåt kallas innervägg också och ytterdelen som teglet står mot benämns yttervägg, eller är delen som vätter inåt också del av ytterväggen så att säga?

Bifogar en del av de ritningar jag har.
Konstruktionsritning över enplanshus med markerade väggar mellan kök, vardagsrum och hall som ska utvärderas för borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal konstruktionsritning av ett källarplan med markerade rum såsom förråd, hobbyrum och tvättstuga i ett 60-talshus.
Skapa konto

Konstruktionsritning från 60-talet av en byggnadssektion med mått, visar trä-, tegel- och betonghålstenstruktur.
Skapa konto

Teknisk ritning av takstol i Hultsfredshus från 60-talet, möjlig bärande struktur.
Skapa konto

Del av konstruktionsritning för ett 60-talshus visar specifikationerna för de bärande innerväggarna och yttre väggarna.
Skapa konto

En konstruktionsritning från 60-talet som visar material och dimensioner för ett hus.
Skapa konto

Enligt bifogade handlingar är takstolarna fribärande, så endast ytterväggarna är bärande.
Det ska nog gå bra att riva valfria innerväggar utan att det blir någon katastrof …

• Gilla
perrel
  • Laddar…
BirgitS
Fast antagligen inte alla innerväggar eftersom en del kan vara nödvändiga för stabiliseringen.

I källaren är det en bärande hjärtvägg.

• Gilla
perrel
  • Laddar…
Stort tack för era svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.