Vi har en fastighet som det står en friggebod på. Förra ägaren gjorde inget vid den.
Som man tydligt ser på bilderna är den fuktskadad. Antagligen via taket. Vi funderar på om den går att rädda genom att riva ut angripet material och byta ut eller, om det är hussvamp, måste man kassera hela boden?
Vi lossade en gipsskiva idag och tittade hur det ser ut bakom.
Någon erfaren som kan avgöra på bilderna vad det kan vara? Luktar väldigt skarpt av mögel när man öppnar dörren!
Som man tydligt ser på bilderna är den fuktskadad. Antagligen via taket. Vi funderar på om den går att rädda genom att riva ut angripet material och byta ut eller, om det är hussvamp, måste man kassera hela boden?
Vi lossade en gipsskiva idag och tittade hur det ser ut bakom.
Någon erfaren som kan avgöra på bilderna vad det kan vara? Luktar väldigt skarpt av mögel när man öppnar dörren!
Misstänker man äkta hussvamp skickar man in ett prov.
Men jag tror inte det där är äkta hussvamp. Där den angriper trä förvandlas träet tämligen snabbt till "fnöske", det sjunker ihop och spricker upp i fyrkanter, ungefär som när trä förkolnas vid brand.
Den bildar också en tjock vit svampkropp med en tydlig lukt av champinjon som så småningom bildar ett yttre lager av ljusbruna sporer. Googla på bilder av hussvamp och jämför.
Men jag tror inte det där är äkta hussvamp. Där den angriper trä förvandlas träet tämligen snabbt till "fnöske", det sjunker ihop och spricker upp i fyrkanter, ungefär som när trä förkolnas vid brand.
Den bildar också en tjock vit svampkropp med en tydlig lukt av champinjon som så småningom bildar ett yttre lager av ljusbruna sporer. Googla på bilder av hussvamp och jämför.
Renoverare
· Uppsala
· 1 848 inlägg
Det på bilderna tror inte heller jag är svamp. Men du måste ju riva bort all isolering och all gips ned till träkonstruktionen för att vara säker.
Liknande trådar
-
Hjälp att identifiera köksstomme (Bilder finns)
Kök -
Hjälp att avgöra om sladden funkar
El -
Letar efter fasadtegel som på bilden 65x250 mm. Vad kan man köpa den?
Fasad -
Kan man avgöra om syllen är tryckimpregnerad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avgöra om väggen är bärande. (Originalritning & bild bifogas)
Byggmaterial & Byggteknik