19 768 läst · 13 svar
20k läst
13 svar
Kan man montera en eldosa i efterhand?
Hej,
Vi bygger hus och nu har jag upptäckt att elkillen har missat att sätta en strömbrytardosa i vardagsrummet. vilket gör att vi saknar en strömbrytare. Jag undrar om det finns någon teknik för att montera en dosa utan att ta bort gipset på väggen(målaren har varit där och gjort allt klart). Finns det någon typ av dosa som fungerar som en slangklämma? Det finns en skruv som man skruvar på och dosan blir större och låser sig i det yttersta läget. Sedan tar man bort skruven och det blir en vanlig dosa som man kan montera en dimmer eller vanlig strömbrytare?
Finns det någon annan teknik?
/David
Vi bygger hus och nu har jag upptäckt att elkillen har missat att sätta en strömbrytardosa i vardagsrummet. vilket gör att vi saknar en strömbrytare. Jag undrar om det finns någon teknik för att montera en dosa utan att ta bort gipset på väggen(målaren har varit där och gjort allt klart). Finns det någon typ av dosa som fungerar som en slangklämma? Det finns en skruv som man skruvar på och dosan blir större och låser sig i det yttersta läget. Sedan tar man bort skruven och det blir en vanlig dosa som man kan montera en dimmer eller vanlig strömbrytare?
Finns det någon annan teknik?
/David
Du skall ha en ROT dosa, har snäppen som går ut bakom gipset och fixserar dosan, är rör/slag draget redan där dosan
skall sitta? Annars får man pilla dit det också från närmsta kopplningsdosa, sitter det långt bort så måste du kanske ta upp några hål i väggen för att ta dig fram
skall sitta? Annars får man pilla dit det också från närmsta kopplningsdosa, sitter det långt bort så måste du kanske ta upp några hål i väggen för att ta dig fram
Här har du några utföranden.
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1960&search_page=
Den vanligaste modellen ser ut som den i mitten.
Rotdosa kan du köpa på många ställen. Gissar att CO, Jula, Bauhaus har dom, kanske även ÖB, Biltema ...
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1960&search_page=
Den vanligaste modellen ser ut som den i mitten.
Rotdosa kan du köpa på många ställen. Gissar att CO, Jula, Bauhaus har dom, kanske även ÖB, Biltema ...
Jag klickade på länken till senildosa. Kostar en sådan verkligen mellan 30 och 50 kronor?
När jag byggde mitt hus i Frankrike köpte jag på Amazon.fr Märke Legrand vilket är stort märke i Frankrike
10 styck för 15 euro
Legrand 080188 Boîte d'encastrement Simple Batibox Multimatériaux Ø80mm 50mm Lot de 10 dessa 80mm
kostar 4 euro för 10
Legrand 200186 Lot de 10 Boîtes kostar 12 E för 10
Wago kopplingar ca 5 kronor styck blandat i hink om hundra
100 meter flex fördragen 3 x 1.5 mm kostar 8 kronor metern i 100 metersrulle (hos Leroy Merlin)
Hur står dessa priser sig mot de svenska?
Jag frågar bl.a. för att jag skall bygga en Attefallare i Sverige och är det stor skillnad kan jag lika gärna ta med härifrån
När jag byggde mitt hus i Frankrike köpte jag på Amazon.fr Märke Legrand vilket är stort märke i Frankrike
10 styck för 15 euro
Legrand 080188 Boîte d'encastrement Simple Batibox Multimatériaux Ø80mm 50mm Lot de 10 dessa 80mm
kostar 4 euro för 10
Legrand 200186 Lot de 10 Boîtes kostar 12 E för 10
Wago kopplingar ca 5 kronor styck blandat i hink om hundra
100 meter flex fördragen 3 x 1.5 mm kostar 8 kronor metern i 100 metersrulle (hos Leroy Merlin)
Hur står dessa priser sig mot de svenska?
Jag frågar bl.a. för att jag skall bygga en Attefallare i Sverige och är det stor skillnad kan jag lika gärna ta med härifrån
Uffe A, när du skriver SKALL, betyder det att man inte FÅR använda senildosor överallt?
Medlem
· Västernorrland
· 10 884 inlägg
det får man säkert. Kravet är ju bara att kablaget ska vara skyddat på erforderligt vis. Handlar ju mycket om byggsätt också. I sverige är vi vana med att dra rör och dosor i stommen klart innan skivor slås på. I utlandet kör man ju mer på att kabel och slang dras och ligger i väggen. Sen skivor och sen kommer elektrikern och hålar och monterar dosor utifrån.Lars Roth skrev:
varför tror du dom heter senildosor +
Svar till signaturen "76-åring"
Svar till signaturen "76-åring"
Liknande trådar
-
Fotplåt saknas till papptak. Går det att montera i efterhand?
Tak & Vind -
Kan man montera en strömbrytare i efterhand på en handdukstork?
Badrum -
Montera kortlingar i golvbjälklag i efterhand
Byggmaterial & Byggteknik -
Sensia arena: Montera auto-spolningskittet i efterhand
Badrum -
Montera downlightkåpa uppifrån i efterhand?
Belysning