:confused:har tvättat fasaden för ett par dagar sen , vill ju måla men nu är de fuktigt i luften
kan man måla??? har hört om 15% i brädan.
 
Har brädorna varit utsatta för regn? Har de inte det, så är det säkert ingen fara.
 
Poggan skrev:
Har brädorna varit utsatta för regn? Har de inte det, så är det säkert ingen fara.
Ja! de regnar nu åxå. Hur länge ska man vänta med att måla???
 
nenna skrev:
Ja! de regnar nu åxå. Hur länge ska man vänta med att måla???
Tills det slutat regna......
 
vill man vara petig kan man köpa en fuktmätare men jag brukar måla när träet känns torrt med handen. kom ihåg att skuggiga ställen torkar långsammare...
 
Det förstår jag oxå att man inte målar i regn. Jag menar, när det har slutat regna hur många dagar ska man vänta innan man kan måla. Får se om jag inhandlar en fuktmätare eller om man ska gå efter känsla...
 
är det soligt nån dag, å det fläktar lite, så torkar panelen rätt fort....
 
Hur sent på kvällarna kan man måla nu i augusti? Har hört rykten om dagg och att det då blir matt färg?
Målar med Demidekk optimal.
 
MikkoK skrev:
Hur sent på kvällarna kan man måla nu i augusti? Har hört rykten om dagg och att det då blir matt färg?
Målar med Demidekk optimal.
Hejsan,

Vi målar om hela fasaden och byter all panel på en sida av huset, vi brukar måla till ganska sent (21-22 tiden). Så länge det fläktar så har det inte varit några problem, grannen däremot höll på hela natten en gång och då syntes det faktiskt att det blev mattare där han målat från ungefär kl 00 och framåt.

Vi bor i Blekinge så det fläktar ju rätt mycket från havet här så det spelar säkert in med, du får testa o se, i värsta fall får man ju måla om en bit. :)
 
Jag har en bekant som målade om sitt hus för några år sedan, jag vill minnas att de målade nångång i september, pga vädret var så pass dåligt under sommarmånaderna. Och han har inte sagt/märkt något att färgen är mattare.
 
Man kan nog inte säga några tider för det här med att färgen blir matt på grund av dagg. Det beror helt och hållet på hur lång torktid det är på färgen. Men helt klart är det att om man målar så sent att ytan inte hinner torka till daggen kommer då blir färgen ordentligt matt. Detta syns tydligt på vissa nyanser medan det på andra nästan inte går att urskilja.
 
Okej! Målade igår till 2000 - sen kom regnet och nu ska det regna heeela helgen. Förbannade svenska sensommar. :(
Men men, man har ju nån månad till på sig.
 
Regnet i sig påverkar nog inte så mkt, bara det inte är slagregn mot fasaden.
Kommer det enstaka droppar på fasaden, så förlängs väl bara torktiden på färgen?
Är det slutmålning, eller första målning du gjort?
 
Slutmålning, strykning nummer två.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.