Vi har ett furutak i vårt sovrum som tidigare har blivit lackat. Tyvärr är färgen på taket numera gul-brun, åt det mörka hållet. Nu funderar jag på om jag kan måla över alltihopa med vit färg UTAN att det senare dyker upp fläckar där kvistarna är? Tänkte måla med oljefärg, några synpunkter på det? Eller, vilken färg är bäst på redan lackad yta?
 
Oljebaserad grund t.ex Beckers Grepp efter rengöring spärrar mot genomslag. (använd kolfiltermask och bra ventilation). Att måla med vattenbaserad färg direkt brukar ge bruna genomslag, särskilt om det har rökts i rummet.
Kvistlack plus vattenbaserad färg är ingen bra kombination eftersom det finns risk för krackelering (fula sprickor i kvistlacken).
Efter en bra spärrgrundning är en vattenbaserad lack att föredra pga lukten. Oljebaserad ger ett hållbarare resultat med ännu mindre risk för fläckar.
 
Även om du grundar med en oljegrund tycker jag faktiskt att du bör matta ner ytan med ett fint sandpapper innan. Inte behöver du slipa ihjäl dig utan bara dra över det lite lätt. Detta för att få maximal vidhäftning av grundfärgen.
 
imported_Benno skrev:
Kvistlack plus vattenbaserad färg är ingen bra kombination eftersom det finns risk för krackelering (fula sprickor i kvistlacken).
Har aldrig varit med om att kvistlack gjort så att en vattenbaserad färg krackelerar.
 
Cheeva skrev:
Har aldrig varit med om att kvistlack gjort så att en vattenbaserad färg krackelerar.
Det har jag. Beckers var också medvetna om det. Kvistlacken blev som segt gummi och det blev fullt med sprickor i den vattenbaserade lacken
Jag penselmålade 30 kvadratmeter takpanel fem gånger innan det blev bra. De sista omgångarna med oljebaserad färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.