Jag köpte en Cocraft avståndsmätare, den använder ultraljud och riktlaser.
När jag använder den kan jag få olika mått, främst om det inte är helt öppet dit jag vill mäta. Det gör att man inte vågar lite på den.
Hur fungerar dyrare avståndsmätare, använder de bara laser?
 
Ultraljud kan fungera mot stora flata ytor typ en vägg.

Annars är det lasermätare som gäller---- och dom kan man lita på.
 
Kan du ge ett exempel på en bra modell?
 
Tanken med den typen av avståndsmätare - som jag har fattat det - är att snabbt bedöma storleken på rum etc. Det är alltså egentligen inte fråga om att mäta.
 
Avståndsmätare som använder laser går att lita på och är exakta - ultraljud är känsliga för saker som kommer i vägen inom mätområdet.

Som arkitekt använder jag det faktiskt för att just mäta sen är det som med allt mätande - det beror av hur skicklig och erfaren den som mäter är samt kvaliteten av instrumentet - man får vad man betalar för stämmer bra in här!

Vidare kräver ju olika tillämpningar olika toleranser och det är väl viktigt att specificera toleranserna innan man väljer verktyg för mätningen.

Jag använder Fluke och är mkt. nöjd, framförallt med hur prisvärd produkten är. Andra tillverkare är Leica som är mkt. erkända inom mätverktyg och laser, har ett större antal modeller att välja på en Fluke inom ett större prisomfång och med möjlighet till fler "finesser" som t.ex. Bluetooth. Bosch har även en mätare inom sitt Professional sortiment.
 
Leica är helt suveräna, men lite dyra?
Om man nöjer sig med att bara ta ett steg från ultraljud till laser så är en grön Bosch PLR 25 alldeles utmärkt. Använder själv en sån ganska flitigt.

Ca 1000spänn på Hornbach t.ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502736

Men lägger man på en 5-700 spänn mer så hamnar man i ett helt annat segment med Leica D2 eller en blå Bosch DLE 70. Men behövs det? :)
 
Redigerat:
En Leica D2 borde man kunna hitta från 1250 och en D3 från 2k idag. Blå Bosch (50?) har varit på flera kampanjer nyligen för runt tusenlappen i både Tyskland och England.
 
Ja sedär! Då skulle man ju lätt satsat på en Leica D2 istället eller om man orkar vänta på en Blå Bosch från utlandet...
 
  • Gilla
Hakkes
  • Laddar…
När det gäller avståndsmätare för runt tusenlappen så slår jag ett slag för Fluke 411D, ELFA för 1050kr...
 
Har kollat runt på lite olika instrument, den jag fastnat för är Leica Disto D3.
Finns det någon annan modell/fabrikat som även mäter lutning som är likvärdig och billigare.
 
VideX skrev:
Har kollat runt på lite olika instrument, den jag fastnat för är Leica Disto D3.
Finns det någon annan modell/fabrikat som även mäter lutning som är likvärdig och billigare.
Letade samma sak för 2 år sedan och då var D3an det billigaste som fanns på marknaden. Tror inte det har hänt så mycket sedan dess. Men jag använder vinkelmätaren mer sällan än jag trodde jag skulle. Du hittar den för drygt 2k på Ebay
 
Gav 700kr inkl frakt för min BOSCH DLR165K

Finns på Ebay
 
VideX skrev:
Har sänkt mina krav på avståndsmätare och upptäckte även att Toolab säljer just nu Bosch DLE70 på kampanj:
[länk]

Jag skulle få den fraktfritt då jag redan har beställt sticksåg, som de redan hade hunnit skicka.
Den matchar även den övriga maskinparken bra då nästan allt är blått, utom en Hilti...
...eller köpa från Tyskland för ca 1 300 kr inkl frakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.