Hej.
Håller på att förbereda för ett spabad som ska sänkas ner lite i marken, har nu grävt för djupt inser jag och har väl lagt i cirka 30cm makadam just nu med markduk under, det är grus/jord/sten under så väldigt packad. Har ej paddat och behöver nu lägga ytterliggare 15cm innan XPS cellplast 100mm och undrar om det blir bra eller måste jag göra något annorlunda, spabadet kommer vara 2,3m x 2,3m? Tacksam för svar.

Mvh
Peter

Vad kostar mest att få dit? 15cm makadam eller 15cm XPS?
VI fyllde upp upp med över 1m 16-32(om jag minns rätt) under stora delar av ett utbygge för ett antal år sedan. Vi gick över med en padda ca var 20:e cm för att vara på säkra sidan. Det var precis så att man kunde se att det sjönk ihop litegrann (vid paddning alltså), men det kändes skönt att ha det gjort.

Lostmoose Lostmoose skrev:
Vad kostar mest att få dit? 15cm makadam eller 15cm XPS?
VI fyllde upp upp med över 1m 16-32(om jag minns rätt) under stora delar av ett utbygge för ett antal år sedan. Vi gick över med en padda ca var 20:e cm för att vara på säkra sidan. Det var precis så att man kunde se att det sjönk ihop litegrann (vid paddning alltså), men det kändes skönt att ha det gjort.
Jag har makadam (8-16) så det behövs inte införskaffas utan bara att fylla på, Kanske måste padda innan nästa lager isåfall?, tänkte att vintern (Göteborg) skulle göra jobbet att "Packa" det för det är inte förrän nästa år som jag ska dit med spabadet.

Jag tror inte att regn och snö kommer att packa 8-16 särskilt mycket.
Tjälen gör ju inte mycket påverkan i kapillärbrytande material.
OM det nu behöver göras något så bör det nog vibreras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.