2 450 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Kan man köpa ett gästhus på dotterns tomt utan egen tomt?
Om jag förstår din fråga rätt så vill du uppföra en byggnad på din dotters tomt? Om du har tillåtelse från din dotter går det bra, blir en byggnad på ofri grund. Dock kan det blir problem med att tex få lån, om du hade tänkt ta det.
Eller vill du köpa ett befintligt mindre hus som redan finns på din dotters fastighet? Det går inte. Om du tänkte bygga ett hus på ofri grund som ovan nämnts kommer du inte bara ha svårt att belåna det; du lär också sänka värdet på din dotters fastighet.
Om syftet är att få en bostad i anslutning till dotterns hem är det bäst om du blir hyresgäst hos henne - oavsett om huset redan finns eller ska byggas.
Om syftet är att få en bostad i anslutning till dotterns hem är det bäst om du blir hyresgäst hos henne - oavsett om huset redan finns eller ska byggas.
Enklast är nog att dottern låter uppföra en byggnad typ attefallare som du sen hyr. Har hon inte pengar till detta men du har så lånar du ut till henne med sedvanligt skuldbrev med ränta etc. Sen hyr du ändå huset.
alt så tar hon banklån för det. Sen går det i all oändlighet diskutera om din hyra ska täcka hennes räntekostnader + drift eller vad som blir mest rättvist.
alt så tar hon banklån för det. Sen går det i all oändlighet diskutera om din hyra ska täcka hennes räntekostnader + drift eller vad som blir mest rättvist.
Tack för bra svar! Min dotter och hennes man har låtit makens gamla lilla sommarhus stå kvar och har byggt ett nytt stort hus på den stora (delbara) tomten. Jag vill inte hyra den för jag är sällan i deras trakter, men skulle kunna tänka mig att köpa stugan. De vill inte sälja av tomten till någon som skulle riva och bygga ett nytt stort hus. Därför kom frågan upp..
Då tror jag att jag förstår jag situationen bättre (rätta mig om jag har fel).Ellenmaria skrev:Tack för bra svar! Min dotter och hennes man har låtit makens gamla lilla sommarhus stå kvar och har byggt ett nytt stort hus på den stora (delbara) tomten. Jag vill inte hyra den för jag är sällan i deras trakter, men skulle kunna tänka mig att köpa stugan. De vill inte sälja av tomten till någon som skulle riva och bygga ett nytt stort hus. Därför kom frågan upp..
Är det idag en stor fastighet med ett nytt större hus och en mindre ödet sommarstugan? Har dottern planer på att stycka fastigheten i två mindre? Gör hon det och sedan säljer den till någon okänd köpare kan hon som du säger inte kontrollera vad som byggs. Då kan ju lösningen vara att du köper den nybildade fastigheten med stugan. Är du inte där så ofta kan du och dotter göra någon överenskommelse om skötsel av fastigheten mm. Vill du få in lite pengar kan du hyra ut den.
Däremot tycker jag det känns ganska krångligt (och dyrt) att låta Lantmäteriet genomföra en styckning för att du sedan ska köpa fastigheten med syfte att säkerställa att inget förändras. Då är det väl enklast att låta allt vara som det är nu.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Köpa Smålandsvilla byggd 2013
Hustillverkare -
Köpa täcklock till inspektionsbrunn
Grund & Markarbeten -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Multiverktyg, vilken maskin ska jag köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpare reklamerar köp av fastighet. Hur går vidare?
Juridik