Kan man köpa ett gästhus på dotterns tomt utan egen tomt?

Om jag förstår din fråga rätt så vill du uppföra en byggnad på din dotters tomt? Om du har tillåtelse från din dotter går det bra, blir en byggnad på ofri grund. Dock kan det blir problem med att tex få lån, om du hade tänkt ta det.

C
Man bör dock tänka igenom vad det kan få för konsekvenser i framtiden när någon av er vill sälja.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Eller vill du köpa ett befintligt mindre hus som redan finns på din dotters fastighet? Det går inte. Om du tänkte bygga ett hus på ofri grund som ovan nämnts kommer du inte bara ha svårt att belåna det; du lär också sänka värdet på din dotters fastighet.
Om syftet är att få en bostad i anslutning till dotterns hem är det bäst om du blir hyresgäst hos henne - oavsett om huset redan finns eller ska byggas.

• Gilla
Larmal och 3 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Eller vill du köpa ett befintligt mindre hus som redan finns på din dotters fastighet? Det går inte.
Byggnader köps/säljs och flyttas. Vad menar du omöjliggör att en byggnad säljs men flyttas inte?

• Gilla
Ellenmaria
  • Laddar…
Enklast är nog att dottern låter uppföra en byggnad typ attefallare som du sen hyr. Har hon inte pengar till detta men du har så lånar du ut till henne med sedvanligt skuldbrev med ränta etc. Sen hyr du ändå huset.

alt så tar hon banklån för det. Sen går det i all oändlighet diskutera om din hyra ska täcka hennes räntekostnader + drift eller vad som blir mest rättvist.

• Gilla
Ellenmaria och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Byggnader köps/säljs och flyttas. Vad menar du omöjliggör att en byggnad säljs men flyttas inte?
Jordabalken. Så länge du inte flyttar fastighetstillbehöret från fastigheten, så hör de ihop.

• Gilla
16386
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jordabalken. Så länge du inte flyttar fastighetstillbehöret från fastigheten, så hör de ihop.
Tack för upplysningen. För den, likt jag, som gärna vill läsa och lära sig mer om vad som gäller så är det 2 kap. 7 § JB, som reglerar detta.

• Gilla
Ellenmaria
  • Laddar…
Tack för bra svar! Min dotter och hennes man har låtit makens gamla lilla sommarhus stå kvar och har byggt ett nytt stort hus på den stora (delbara) tomten. Jag vill inte hyra den för jag är sällan i deras trakter, men skulle kunna tänka mig att köpa stugan. De vill inte sälja av tomten till någon som skulle riva och bygga ett nytt stort hus. Därför kom frågan upp..

Ellenmaria Ellenmaria skrev:
Tack för bra svar! Min dotter och hennes man har låtit makens gamla lilla sommarhus stå kvar och har byggt ett nytt stort hus på den stora (delbara) tomten. Jag vill inte hyra den för jag är sällan i deras trakter, men skulle kunna tänka mig att köpa stugan. De vill inte sälja av tomten till någon som skulle riva och bygga ett nytt stort hus. Därför kom frågan upp..
Då tror jag att jag förstår jag situationen bättre (rätta mig om jag har fel).

Är det idag en stor fastighet med ett nytt större hus och en mindre ödet sommarstugan? Har dottern planer på att stycka fastigheten i två mindre? Gör hon det och sedan säljer den till någon okänd köpare kan hon som du säger inte kontrollera vad som byggs. Då kan ju lösningen vara att du köper den nybildade fastigheten med stugan. Är du inte där så ofta kan du och dotter göra någon överenskommelse om skötsel av fastigheten mm. Vill du få in lite pengar kan du hyra ut den.

Däremot tycker jag det känns ganska krångligt (och dyrt) att låta Lantmäteriet genomföra en styckning för att du sedan ska köpa fastigheten med syfte att säkerställa att inget förändras. Då är det väl enklast att låta allt vara som det är nu.

Redigerat:
  • Gilla
Ellenmaria
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.