Jag har köpt en lampa som jag skulle vilja få upp i taket. Det finns en fästskena som först ska skruvas i taket och det var just det momentet jag tänkte lösa utan att behöva skruva och plugga i betongbjälklaget. Jag undrar helt enkelt om jag kan skruva skenan direkt i befintliga skruvhål i takdosan, se bild. Kan man lita på att dosan sitter kvar om man hänger en lampa/armatur på c:a 1,5 kg i den, eller måste jag skruva nytt och plugga?

Vidare är armaturen dubbelisolerad, så jordkabeln får isoleras och petas upp i dosan vid montage. Eftersom fästskenan är av metall funderar jag eventuellt på att först sätta upp ett doslock som jag skruvar på plats tillsammans med skenan. Det kanske inte behövs...?

• Öppen takdosa med elektriska kablar och anslutningar som är synliga för installation av lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
På skruvarna ser det ut som en takdosa och då ska den tåla 15 kg last. Jag är dock inte helt säker.

Om du har lite olika skruvar hemma så kan du testa med en M4 skruv, den ska passa om det är takdosa.

Om lampan har metalldelar som kan komma i kontakt med ledarna i dosan så måste det lösas på något sätt. Det du föreslog fungerar absolut. Trä då gärna en bit PVC-slang över FKn som du tar ut genom ett hål i doslocket.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På skruvarna ser det ut som en takdosa och då ska den tåla 15 kg last. Jag är dock inte helt säker.

Om du har lite olika skruvar hemma så kan du testa med en M4 skruv, den ska passa om det är takdosa.

Om lampan har metalldelar som kan komma i kontakt med ledarna i dosan så måste det lösas på något sätt. Det du föreslog fungerar absolut. Trä då gärna en bit PVC-slang över FKn som du tar ut genom ett hål i doslocket.
Tack för svar! Jag har ingen aning om det är en takdosa eller inte, men värt att testa med en M4, tack för det! Det finns med en liten "gummislang" till armaturen som ska användas för att föra fram kablarna, så det funkar förhoppningsvis. Och så väljer jag då att sätta dit ett lock också för säkerhets skull.

Som tommib "gissade" så är det en takdosa och den ska kunna bära minst 15 kg

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som tommib "gissade" så är det en takdosa och den ska kunna bära minst 15 kg
Tack för det definitiva beskedet! Uppskattar er hjälp som vanligt här på forumet!

Magnus E K Magnus E K skrev:
15 kg statisk last, kanske ska tilläggas. Annars kan det gå så här: [länk]
Oj! Nej i det här fallet tänker jag turligt nog låta armaturen vara när den väl sitter där :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.