Hej! Mitt första inlägg!

Vi har precis köpt ett hus med ett rörigt elsystem, som verkar vara ombyggt och tillbyggt i omgångar (det är ett dödsbo så vi måste gissa oss fram).

Vi har haft elektriker här i över en vecka för att försöka få ordning på allt. Totalt finns det tre proppskåp i huset. Dessa ligger i två olika rum, men med ”ryggen” direkt mot varandra på olika sidor av en och samma vägg.

Min fråga:
Den aktuella elektrikern menar att jag bara kan ha JFB på ett av proppskåpen, det som är själva huvudskåpet (ELC 1) där strömmen först kommer in i huset. Annars blir det problem med ”matningen”, som han menar. Men nu är det så att t ex barnens rum och andra utrymmen ligger under säkringarna i de andra proppskåpen (ELC 2 & 3). De rummen har ojordade uttag så vi skulle gärna ha JFB där också. Tidigare under hösten var en annan elektriker här och tittade (som sedan inte kunde ta jobbet). Om jag minns rätt sa han att vi kan ha en JFB på varje proppskåp… Så de verkar tänka lite olika.

Någon som kan hjälpa mig att öka mina kunskaper? :) Kan man ha en JFB på varje proppskåp? Och om det går, är det ett väldigt krångligt / tidskrävande jobb att få till?

Se också bildmontage med proppskåpen.

Tack på förhand!

Joakim

• Bild av tre proppskåp med olika etikettsignaturer ELC 1, ELC 2 och ELC 3, placerade bredvid varandra med kablage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, man kan ha en JFB i varje central. Kan vara problem om det bara är 4 ledarsystem men centralerna ligger ju rygg mot rygg så det går ju komplettera med mera tråd om det behövs.

Ni kanske ska byta elektriker.

Protte

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är nog så att vi ska byta elektriker.... Helt klart. Men bra att få lite med kött på benen här först. Hur vet jag om det är 4 ledarsystem?

Om jag gissar lite löst.

Kan det vara så att i huvudcentralen, där du nu har en jordfelsbrytare, så kanske det sitter sökringar som de andra tvåp centralerna matas via. Att du alltså nu har jorfelsbrytar skydd för all el i huset? Du kan lätt testa genom att lösa ut jordfelsbrytaren (testknappen) och se vad som släcks.

I så fall, om man vill sektionera mer så inte hela huset skall släckas av ett enda fel. Så skulle man behöva bryta ut säkringarna som matar central 2 och 3, så de inte matas via jordfelsbrytaren. Det är svårt/omöjligt i ett proppskåp som det vi ser. Utan då brukar man istället sätta en lite större kapsling för jordfelsbrytaren, och ha några säkringar där också, före jordfelsbrytaren. För det är ingen större vits att ha två jordflesbrytare efter varandra. Ett jordfel kommer med stor sannolikhet att lösa ut båda.

H hempularen skrev:
Om jag gissar lite löst.

Kan det vara så att i huvudcentralen, där du nu har en jordfelsbrytare, så kanske det sitter sökringar som de andra tvåp centralerna matas via. Att du alltså nu har jorfelsbrytar skydd för all el i huset? Du kan lätt testa genom att lösa ut jordfelsbrytaren (testknappen) och se vad som släcks.

I så fall, om man vill sektionera mer så inte hela huset skall släckas av ett enda fel. Så skulle man behöva bryta ut säkringarna som matar central 2 och 3, så de inte matas via jordfelsbrytaren. Det är svårt/omöjligt i ett proppskåp som det vi ser. Utan då brukar man istället sätta en lite större kapsling för jordfelsbrytaren, och ha några säkringar där också, före jordfelsbrytaren. För det är ingen större vits att ha två jordflesbrytare efter varandra. Ett jordfel kommer med stor sannolikhet att lösa ut båda.
Jag har testat det (det är jag själv som märkt alla säkringar) och den JFB vi har släcker bara de säkringar som finns i det proppskåpet som den sitter på. Allt annat, på de två andra proppskåpen är fortfarande igång när jag löser ut JFB.

Ger det någon klarhet:) ?

Då har jag väldigt svårt att se varför man inte skulle kunna ha jordfelsbrytare på dem.

Detta med 4 ledarmatning ger mer att i vissa fall kan det vara struligt att ha jordfelsbrytarei huvudcentralen, om undercentraler matas vi säkringar i huvudcentralen. Om matningen till undercentralerna har 4 ledare istället för 5.

Men även om så vore fallet så är det ju inga problem att fixa när de sitter så nära varandra. En annan femma om man måste byta 30m kabel som går inbyggd.

Redigerat:
Det går utmärkt att ha en jordfelsbrytare per elcentral. Så skulle jag absolut ha gjort i ditt fall.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det elektrikern kan ha menat är att OM undercentralerna har 4ledarmartning, så går det inte att väldigt enkelt låta dem gå via samma jordfelsbrytare. Men även det går att fixa lätt när de sitter så nära varandra.

O
B Joakim Thörn skrev:
Den aktuella elektrikern menar att jag bara kan ha JFB på ett av proppskåpen, det som är själva huvudskåpet (ELC 1) där strömmen först kommer in i huset. Annars blir det problem med ”matningen”, som han menar.
I vårt elsystem finns det tre olika fasspänningar. I en sådan där gammal proppcentral är alla säkringarna sammanbundna radvis och matas av en och samma fas. Då är fördelas faserna per rad. Det vill säga att första raden går på L1, andra på L2 och tredje på L3. När det ser ut så är det mycket riktigt omöjligt att installera mer än en 3-fasjordfelsbrytare utan bygga om skåpet genom att kapa förbindelserna mellan säkringarna, borra och gänga hål för att montera nya anslutningsbleck, osv.

Även om det är fullt möjligt så är det inget den genomsnittlige elektriker är särskilt sugen på att göra. Särskilt inte när centralen sitter på väggen.

Edit: Äsch, frågan var ju en jordfelsbrytare mer central, inte flera jordfelsbrytare i samma central. Då förstår jag inte heller problemet!

Nu svarade du på en fråga som inte är ställd.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
A
Hur ser vägguttagen ut? Är dessa hyfsat moderna med djupa brunnar och/eller petskyddade och i gott skick?
Finns det doslock/andra elektriska höljen på låga höjder som ej är fastskruvade? Är elcentralerna placerade högt upp och/eller bakom låsbart utrymme?

Det behöver inte vara något att oroa sig för att det är ojordade uttag. I vanliga torra bostadsrum ger de ett gott skydd.
Men om det t ex finns radiatorer med vatten indraget i rummen kan det vara bra att få dessa uttag skyddsjordade.

Det verkar ju vara fint uppmärkt i elcentralerna och fina centraler. Finns gruppförteckningar till siffrorna vid säkringarna?

I huset finns olika sorters uttag. Bland ojordade av äldre modell. Men också nya jordade vi bytt nyligen. Doslock utan skruv (men det är på listan att åtgärdas). Det är jag själv som gjort gruppförteckningen, efter en mall jag hittade på nätet. Fanns ingenting när vi flyttade hit.... Bara en jävla röra.

• Vägguttag i ett rum med randig tapet. Det övre uttaget är ojordat, medan det nedre har tecken på reparation eller byte. Träparkettgolv syns.
    Skapa konto
  • Bild av en gruppförteckning för elcentralen, med olika kretsar listade i en vit ram uppsatt på en vägg.
    Skapa konto
  • Vägguttag med två eluttag, märkt "Gr. 12", installerat nära golvlisten på en beige vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
A
Bra gjort med gruppförteckningarna.
Om det finns rum med både jordade och ojordade vägg och takuttag behöver det också åtgärdas.

• Gilla
BlondSwedishAmateur
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.