458 läst · 3 svar
458 läst
3 svar
Kan man ha färg på fönster i bastun?
Ska dels renovera några gamla fönster och dels köpa ett nytt för bastun som jag bygger. Hur gör man med färgen på insidan in i bastun? Är det trärent och olja som gäller eller går det med någon färg? Köper man färdiga fönster så är de ju oftast målade men de som jag renoverar går förstås att anpassa.
På stugan har vi ett vanligt fönster med målad ram och karm. Det har hållit bra under 15 år nu... Har aldrig tänkt på att det skulle varit ett problem... 😬
Äkta finsk vedeldad bastu så temperatur på 90 grader är inte ovanligt när svärfar dammar på... 😅
Kan ju vara ett alternativ med PVC annars...
Äkta finsk vedeldad bastu så temperatur på 90 grader är inte ovanligt när svärfar dammar på... 😅
Kan ju vara ett alternativ med PVC annars...
Man behöver inte måla eller olja insidan på bastufönster eller bastu. Men det går bra om man vill och använder rätt sorts färg eller olja.
I bastu rekommenderas härdat glas i fönster särskilt om det är isolerglas. Men det finns väldigt många bastur som har vanligt glas som håller hur bra som helst.
I bastu rekommenderas härdat glas i fönster särskilt om det är isolerglas. Men det finns väldigt många bastur som har vanligt glas som håller hur bra som helst.
Liknande trådar
-
Måste jag ha våtrumsfärg till en fönstersmyg takfönster badrum?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sidohängda Träfönster från Villafönster med en annan färg på utsidan
Fönster & Dörrar -
Färgen har gulnat bredvid fönster.
Fönster & Dörrar -
Vilken sorts färg har man använt på fönsterbågarna?
Fönster & Dörrar -
Svart färg till plåt. Fönsterbleck. Hängrännor...
Färg, Måla & Tapetsera