Hej,

Vi ska bygga till en gammal komplementbyggnad. Byggnaden är i två våningar och den undre är i sutteräng, murad och står direkt på berg. När vi bygger till skulle vi vilja få till en torr källare. Vi behöver förhålla oss till befintliga väggar. Går det att dränera invändigt (se skiss).

• Skiss av dräneringslösning för en källare med sutteräng, visar befintlig murad vägg, PIR-isolering, betongplatta och makadam med dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog försökt lägga dränröret närmre väggen samt gjort en pump/inspektionsbrunn i mitten av ytan.

P Prodigys skrev:
Jag skulle nog försökt lägga dränröret närmre väggen samt gjort en pump/inspektionsbrunn i mitten av ytan.
Tack för svar @Prodigys!

Varför är det bättre att ta röret vi sidan om? Går det att dölja brunnen under golvet (dvs hur lättillgängligt behöver det vara)?

P pjop skrev:
Tack för svar @Prodigys!

Varför är det bättre att ta röret vi sidan om? Går det att dölja brunnen under golvet (dvs hur lättillgängligt behöver det vara)?
Utan att riktigt veta hur det ser ut på plats så skulle jag gissa på att vattnet rinner på berget och tränger igenom vid den befintliga väggen, då är det bättre att ha röret i direkt anslutning för att fånga upp det. Brunnen bör ju vara hyffsat lättillgänglig oavsett om man bara ska ha den som inspektionsbrunn eller pumpbrunn men det räcker med en dexel eller lucka i golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.