Hej. Kan man ersätta nuvarande med nåt smart från shelly? För att styra värmen på distans alltså.

• Analog termostat med vridknapp för temperaturinställning, monterad på en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsskylt för elvärmeautomatisk styrning monterad på vägg, med text från Bohus EL om manuell och automatläsning av kontrollinställningar.
    Skapa konto
  • Bild av ett elcentral med brytare och mätare, märkt Hager, för styrning av uppvärmning och apparater i hemmet. Fråga om Shelly-kompatibilitet.
    Skapa konto
  • Väggmonterad elektrisk termostat med borttagen front, visar kopplingar och kretskort. Frågan gäller att byta till en smart termostat.
    Skapa konto
Ja, det går, men det behövs troligen lite omkoppling.

• Gilla
kebab
  • Laddar…
K
Det känns inte omöjligt, men jag lämnar utförligare svar till en elektriker

Borde gå fint att ställa termostaten på 20 grader, sedan ha en Shelly tempgivare i bostaden + styra strömtillförseln i centralen med några stycken Shelly 1 Pro. Då kan man lägga automatisering i appen att bryta strömmen vid en viss temperatur, enligt temp-givaren.
Men då skulle det nog behövas 3 tomma platser i centralen för det...

Jag styr en elpatron med Shelly. Den elpatronen har en kontaktor som slår till om man lägger på 230V på en ingång.

I originalutförandet finns en temperaturgivare som skickar 230 V till kontaktorn. Jag har lagt till en Shelly 1 som kan skicka 230 V till samma ingång på kontaktorn, helt parallellt med temperaturgivaren.

Det fungerar utmärkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.