Ska lägga en silikonsträng mellan två bänkskivor och skulle vilja ha den så osynlig som möjligt. Hustrun påstår att det ska gå att färgsätta silikon med skokräm. Nån som har provat det eller nån annan metod för att färgsätta vanligt vitt silikon?

Det har jag aldrig hört talas om, och jag har väldigt svårt att se att det skulle gå. Silikonen skulle sannolikt börja klumpa sig långt innan man fått till en bra homogen blandning och sedan applicerat denna.

Det kan inte vara så att hon har sett färdigfärgad silikon och trott att den var hemmafärgad? För det finns en uppsjö olika nyanser ute på marknaden. Vad är ni ute efter?

Det var tydligen nåt de gjorde på jobbet (ortopedingenjör) men jag har ingen aning om vilken typ av silikon de använder och hon var också osäker. Vi ska ha en nyans som liknar mahogny och eftersom jag just nu har överskott på vitt silikon skrek det i snåltarmen vid tanken på att köpa en hel tub färdigfärgat när jag behöver så lite... :-/

Då är det väl bara att testa.. :)

När jag sammanfogade två ekbänkskivor (med silikon mellan), så blandade jag transparent silikon med träspånet som blev när jag sågade till skivorna. Använde cirkelsåg så det var mera som fint damm. Funkade klockrent för min del.

varför ska du färga silikonet ?

silikon finns i flera färger

transparant
vit
svart
mörk brun
brun
beige
mörk grå
mellan grå
ljus grå

+ alla special färger som man använder i badrum för att passa olika fogar

FemTummar skrev:
...eftersom jag just nu har överskott på vitt silikon skrek det i snåltarmen vid tanken på att köpa en hel tub färdigfärgat när jag behöver så lite... :-/
OK, jag ska testa på nån ofarlig yta. Kan dessvärre inte använda mig av sågspånsmetoden eftersom skarven då blir spånskivefärgad :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.