Har tänkt att flytta köket i min lägenhet från ena väggen till andra väggen. Det finns en gästwc i nära anslutning som ändå behöver renoveras. Jag tänkte därför att man kan leda avloppsvatten dit. Samt även koppla in varm och kallvatten därifrån. Kruxet är att det blir två böjar på 90 grader. Innan man kommer fram till wc stammen. Är detta ett problem och finns det en lösning? Dessutom undrar jag om man får fräsa in rören i väggen då det inte blir så snyggt med dem utanpåliggande.

• Handritad skiss över lägenhetslayout med köks- och WC-installationer, inklusive avloppsrör och måttangivelser; nämner två 90-gradersböjar för rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
90-gradersböjar ökar risken för stopp. Man brukar försöka få till mjuka böjar i stället.

När det gäller om du kan lägga in rören i väggen beror det ju på vad det är för väggkonstruktion och vad styrelsen tycker om det hela. Du måste ha lov från dem för att ändra t.ex. vatten- och avloppsrör. Normalt drar man vatten- och avloppsrör bakom eller under köksskåpen, du kanske kan regla upp en ny vägg så att rören får plats mellan befintlig och ny vägg.

Nu vet jag inte hur långt du har tänkt att flytta spisen/hällen men det måste finnas frånluft någorlunda nära spisen/hällen.

BirgitS BirgitS skrev:
90-gradersböjar ökar risken för stopp. Man brukar försöka få till mjuka böjar i stället.

När det gäller om du kan lägga in rören i väggen beror det ju på vad det är för väggkonstruktion och vad styrelsen tycker om det hela. Du måste ha lov från dem för att ändra t.ex. vatten- och avloppsrör. Normalt drar man vatten- och avloppsrör bakom eller under köksskåpen, du kanske kan regla upp en ny vägg så att rören får plats mellan befintlig och ny vägg.

Nu vet jag inte hur långt du har tänkt att flytta spisen/hällen men det måste finnas frånluft någorlunda nära spisen/
BirgitS BirgitS skrev:

Nu vet jag inte hur långt du har tänkt att flytta spisen/hällen men det måste finnas frånluft någorlunda nära spisen/hällen.
Avståndet från gamla hällen till nya är ca 3 meter diagonalt över rummet. Blir svårt att regla upp en vägg då det sitter en radiator precis där köket slutar. Men kanske får bli en ”box” längst väggens underkant så radiatorn kan sitta kvar ovanför. Se bild på befintligt och tilltänkt

• Ritning över kökslayout, visar plats för befintlig och ny häll samt vask, inklusive avstånd och vinklar mellan dessa.
    Skapa konto
BirgitS
Går det att dra vatten och avlopp i bjälklagret/betongvalvet?
Avloppsröret bör ju vara 75 mm i diameter så det tar rätt stor plats.

Jag kan inte svara på om frånluftsventilen kommer vara tillräckligt nära för att bli godkänd vid nästa OVK.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att dra vatten och avlopp i bjälklagret/betongvalvet?
Avloppsröret bör ju vara 75 mm i diameter så det tar rätt stor plats.

Jag kan inte svara på om frånluftsventilen kommer vara tillräckligt nära för att bli godkänd vid nästa OVK.
Det är ett hus från 1900, borde kunna läggas i bjälklagen. Men hade gärna undvikit att riva golvet. Angående vent tänker jag att man däremot kan sänka taket och sätta förlängningsrör på ventilen så den hamnar på rätt sida av rummet. För att undvika stopp vid 90 graders svängar. Kan man istället använda 2st 45 graders svängar för att på så sätt ta ut en större radie? Hur mycket fall borde man ha? Räcker 1cm per meter eller ska jag ta lite extra med tanke på böjarna?

K
Utanpåliggande avloppsrör låter otroligt osexigt. Blir till att bygga en ca 100x100mm låda runt röret hela sträckan. Glömt inte att ljudisolera.

Jag hade personligen absolut inte haft 90-gradersböjar, och försökt ha mer än 10mm/m lutning. Krånglande avlopp är skittråkigt, men det underlättar ju iaf att ha rören lättillgängliga.

Claes Sörmland
Var är stammarna för tappvatten och avlopp i det befintliga köket då? T ex vid röd eller blå prick:

Handritad köksplan med markeringar för vattenstammar; röd och blå prick indikerar möjliga platser för avlopp och tappvatten.
Skapa konto

Det måste ju ändå monteras bort så man måste riva i golv eller vägg tänker jag. Avlopp får man plugga men gamla tappvattenledningar måste ju bort. Och de får inte lämnas pluggade utanför rum med vattentätt golv eller i kök enligt Säker vatten, pluggen kan ju läcka.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Har man sockel som är högre än 75mm så kan man ju lägga avloppet under skåpen, så ska jag själv göra när det blir dax att renovera ett av hyreshusets kök.
Då slipper jag ta hål genom en massa golvreglar.

Har du ok med styrelsen om din ombyggnad?

K
nino nino skrev:
Har man sockel som är högre än 75mm så kan man ju lägga avloppet under skåpen, så ska jag själv göra när det blir dax att renovera ett av hyreshusets kök.
Då slipper jag ta hål genom en massa golvreglar.
Avlopp och vatten måste delvis gå på ställe där det inte ska vara skåp.

• Skiss av VVS-plan, avlopp och vattenledning visade med mått: 700 mm x 700 mm och 660 mm. Inga skåp planerade över ledningarna.
    Skapa konto
BirgitS
A Alexander Helmy1 skrev:
Angående vent tänker jag att man däremot kan sänka taket och sätta förlängningsrör på ventilen så den hamnar på rätt sida av rummet
Ja, det är ett bra förslag, men tänk på att man brukar behöva åtkomliga rensningsluckor för att kunna sota hela kanalen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var är stammarna för tappvatten och avlopp i det befintliga köket då? T ex vid röd eller blå prick:

[bild]

Det måste ju ändå monteras bort så man måste riva i golv eller vägg tänker jag. Avlopp får man plugga men gamla tappvattenledningar måste ju bort. Och de får inte lämnas pluggade utanför rum med vattentätt golv eller i kök enligt Säker vatten, pluggen kan ju läcka.
Röda pricken är befintligt, kanske bara enklast att dra upp golvet och dra det dit istället. Hur hade du gjort?

Claes Sörmland
Röda pricken är befintligt, kanske bara enklast att dra upp golvet och dra det dit istället. Hur hade du gjort?
Det jag har sett att folk har gjort i min förening med hus från 1910-talet är att de har öppnat golvet och dragit avlopp där från befintlig stam. Tappvatten är krångligare i så bemärkelse att man inte får ha dolda skarvar eller ens synliga skarvar i rum som inte har vattentätt golv. Därmed har man varit tvungen att riva de gamla tappvattenledningarna hela vägen till t ex badrum eller källare när de har avgrenats. Och sen har man fått dra helt nya tappvattenledningar från en plats där det är tillåtet att skarva, det bli ofta badrummet i vår förening, den enda platsen med vattentätt golv.

Men vi har rätt mycket skarvar på tappvattenledningarna i senare byggda schakt och i kök i föreningen. Det var så förr. Och förr lödde man ju kopparrör och la denna fog dolt. Långt in på 90-talet. Våra gamla hus är verkligen inte byggda för att passa branschregler och den frihet som finns för bostadsrättshavare att bygga om sina lägenheter enligt bostadsrättslagen. Det är fel från början s a s och det är svårt att få det rätt även vid en ändring.

kulle
Det claes efterfrågar är om stammen går där, bara för att gamla diskhon är där behöver det inte innebära att stammen är där.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Det claes efterfrågar är om stammen går där, bara för att gamla diskhon är där behöver det inte innebära att stammen är där.
Det är också där stammen går

• Gilla
kulle
  • Laddar…
BirgitS
Har WC egna stammar eller är vatten och avlopp där kopplade till de i köket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.