112 läst · 5 svar
112 läst
5 svar
Kan man byta ut ett ytterglas till ett ytterglas med spröjs?
Vi har ett gammalt hus där man satt in funkisfönster någon gång under 1960-talet. Det är bra trä så vi kommer att renovera istället för att köpa nytt. Resten av huset har dock en dragning åt allmoge och det vill vi behålla och till och med förstärka. Därför skulle vi vilja ha fönster med spröjs. Som det ser ut med husets behov av renovering så blir det alldeles för dyrt att köpa nya fönster med spröjs. Det känns heller inte aktuellt med plastspröjs (klickspröjs) eller liknande. Så frågan lyder:
Om man renoverar fönster, kan man byta ut ytterglaset till ett ytterglas med spröjs? 🧐
Om man renoverar fönster, kan man byta ut ytterglaset till ett ytterglas med spröjs? 🧐
Teoretiskt kanske man skulle kunna det, själv skulle jag inte komma på tanken att lägga ner allt jobb det innebär på ett standard fönster från den perioden.
Har du lämpliga verktyg, möjlighet att skaffa virke av rätt kvalite, plats och tid att göra jobbet vore det roligt att få se en tråd om ett sådant byte här på Byggahus.
Har du lämpliga verktyg, möjlighet att skaffa virke av rätt kvalite, plats och tid att göra jobbet vore det roligt att få se en tråd om ett sådant byte här på Byggahus.
Helst hade jag så klart hittat någon som jag kunde beställa sådana glas av. Frågan är om det finns? Jag har inte lyckats hitta någon än i alla fall.F fribygg skrev:Teoretiskt kanske man skulle kunna det, själv skulle jag inte komma på tanken att lägga ner allt jobb det innebär på ett standard fönster från den perioden.
Traditionell spröjs sitter inte i glaset, det är en del av bågen.Dali78 skrev:
Enda gången man kan tala om spröjsat glas är treglaskassetter där man kan få fuskspröjs inlagd mellan glasen i kassetten. Men är det 60-talsfönster utgår jag från att det inte är det det handlar om.
Tredje alternativet är fuskspröjs som ligger utanpå glaset. På insidan eller utsidan, klick eller fast monterat på något sätt.
Inte funderat på kompletta begagnade fönster i rätt stil? Gysinge och Nacka byggnadsvård brukar ha sånt på lager och man behöver inte vara fulllärd finsnickare för att montera fönster med karm.Dali78 skrev:
Glas i rätt mått kan du med lätthet beställa hos närmaste glasmästeri, det är snickeriet OM du ska ta isär och bygga om befintlig ytterbåge som är 'en konst'
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med utfärda kontrakt för byta fönster och dörr
Juridik -
Hur byta gammal blandare till engrepps med tvättmaskinsanslutning?
Vatten & Avlopp -
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Byta ut gamla takrännor
Tak & Vind -
Byta ut limträbalk mot stålbalk
Byggmaterial & Byggteknik