Har ett gästhus ca 4 m från grannen. Ligger i norrläge och är väldigt sank (blöt). Gräs växer inte. Är det ett bra alternativ att täcka marken med trätrall?

• Gulmålat gästhus i norrläge nära grannen, omgiven av sank mark utan gräs. Fråga: Är trätrall över marken ett bra alternativ?
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där såg inte så roligt ut, sannolikt skulle det se bättre ut om du lade någon trall. Gräver du bara ordentligt, till frostfritt och fyller med grus, innan grundplintarna läggs/gjuts så kommer det gå bra.

Det beror ju lite på vad du vill uppnå. Ska du gå mycket där är ju trall/sten bra så du slipper klafsa i lera.

Är syftet estetiskt skulle jag se om det går att gräva en liten damm, sätta skuggtåliga växter som murgröna, kanna och ormbunkar.

Vackert att se på och ett otroligt lyft för djurlivet jämfört med mera tryckimpregnerat virke.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Det beror ju lite på vad du vill uppnå. Ska du gå mycket där är ju trall/sten bra så du slipper klafsa i lera.

Är syftet estetiskt skulle jag se om det går att gräva en liten damm, sätta skuggtåliga växter som murgröna, kanna och ormbunkar.

Vackert att se på och ett otroligt lyft för djurlivet jämfört med mera tryckimpregnerat virke.
Det låter trevligt och fint. Frågan är om jag ids. Men tack för tipset. Ska ta mig en funderare.

A AG A skrev:
Det där såg inte så roligt ut, sannolikt skulle det se bättre ut om du lade någon trall. Gräver du bara ordentligt, till frostfritt och fyller med grus, innan grundplintarna läggs/gjuts så kommer det gå bra.
Tack och jag håller med. Det ser inte roligt ut och nu när huset blivit fixat så vill jag hitta på något.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Annika Brunned skrev:
Har ett gästhus ca 4 m från grannen. Ligger i norrläge och är väldigt sank (blöt). Gräs växer inte. Är det ett bra alternativ att täcka marken med trätrall?
Tycker trall låter bra. Men det finns ju rör för takvatten som jag antar leder ut i någon privat drenering, så det skulle ju kunna vara enkelt att lägga ner några grunda dreneringsrör och koppla på. Kanske inte fel också med trall, då det ju annars skulle kunna bli väldigt fuktigt under?

• Gilla
Annika Brunned
  • Laddar…
Om det är norrläge å fuktigt så kommer trallen förmodligen bli ganska beväxt å tråkig snabbt.
Ett alternativ kan vara att gräva ur lite, lägga duk ock grus.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.