Vi funderar på att bygga en platsbyggd skänk för förvaring av gymutrustning i hallen, helst med tryck-och-öppna funktion istället för handtag. För att skivstång och en ihopfälld bänk ska få plats måste skåpet dock vara ca 160cm brett.
Jag funderar om man kan montera ihop två par 40cm breda köksluckor för att få två luckor om 80cm vardera? (Det är ju rätt vanligt att man monterar ihop fronter på höjden, så samma princip fast på bredden.)

Skulle Ikeas gångjärn palla att hålla upp så breda luckor?
Finns det nån slags självstängande gångjärn/stöd som man kan montera längst upp "i mitten" på stommen för att stödja upp luckorna när dom är stängda?

Man skulle ju annars kunna öppna luckorna uppåt, men jag tror det kan kännas bökigt.

Någon som provat göra något liknande?

Mats-S
Om du är orolig för att det blir för tungt när du öppnar så kan man ju dela upp varje lucka i 2 halvor (40+40cm), sammanbundna med några diskreta ledgångjärn;
https://www.specialbeslag.se/produkt/ledgangjarn-25-x-13-mm-formassingad/
Då blir ju öppningsmomentet betydligt mindre, samt klart lättare att bygga luckorna. Även lättare att öppna luckorna då dom endast bygger ut ca 40cm från byrån.

Som stöd för luckorna när dom är stängda är väl lättast att sätta några tunna diskreta klossar på den nedre ramen på byrån under uk lucka, då stödjer dom gångjärnen perfekt när luckorna är stängda :)

• Gilla
Sosa3432
  • Laddar…
Hur synligt blir ledgångjärn från framsidan? Jag skulle vilja få det riktigt cleant och osynligt helst...

Mats-S
S Sosa3432 skrev:
Hur synligt blir ledgångjärn från framsidan? Jag skulle vilja få det riktigt cleant och osynligt helst...
Du har ju även alternativet att sätta dom på insidan, lite struligare att öppna då, men funktionsmässigt ingen skillnad.

• Gilla
Sosa3432
  • Laddar…
Osynliga om du sätter dem på insidan, då kan du dessutom sätta en styrskena som luckan går i så att den "yttre" luckan viks inåt när du öppnar på mitten.

• Gilla
Sosa3432
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.