Kan jag ta ner en byggnad och bygga upp en identisk (estetiskt) utan bygglov? =) Var går gränsen annars för att renovera eller riva. Om jag behåller stommen och gör nytt allt, både insida och utsida, har jag rivit då eller bara renoverat (dvs ej bygglov)?
![Claes Sörmland](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/154/154009.jpg?1497981981)
Claes Sörmland![Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 489 inlägg
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 489 inlägg
Nej. Det är en rivning, följt av en nybyggnation i PBLs mening.M Mwelander skrev:
Jättesvårt att svara på men enligt propositionstexten får du gå så långt att du tar av taket och blåser ut allt utom stommen, d v s lämna grund och väggarna och det är inte en rivning. Men sen blir ofta bygglov och/eller anmälan aktuellt i alla fall. Särskilt inom detaljplanerat område där det är bygglovspliktigt att ändra på fasadens utseende.M Mwelander skrev:
Först måste du söka rivningslov och därefter bygglov 😄. Om du inte har väldigt bra grannar som är noggranna med att hålla tystM Mwelander skrev:
Exakt din fråga har varit uppe i flera trådar. Det du kan göra är att byta ut huset i flera steg. Det kräver inga lov.M Mwelander skrev:
Det är inte alltid bygglovspliktigt att ändra på fasadens utseende. Åtminstone inte i min del av Huddinge.Claes Sörmland skrev:
Nej. Det är en rivning, följt av en nybyggnation i PBLs mening.
Jättesvårt att svara på men enligt propositionstexten får du gå så långt att du tar av taket och blåser ut allt utom stommen, d v s lämna grund och väggarna och det är inte en rivning. Men sen blir ofta bygglov och/eller anmälan aktuellt i alla fall. Särskilt inom detaljplanerat område där det är bygglovspliktigt att ändra på fasadens utseende.
![Claes Sörmland](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/154/154009.jpg?1497981981)
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 489 inlägg
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 489 inlägg
Det är typiskt sett det inom detaljplan men ej utanför detaljplan.D datja skrev:
Sen finns möjlighet för kommunen att besluta om områdesbestämmelser som ökar bygglovsplikten utanför detaljplan. Det finns även möjlighet att lätta bygglovsplikten inom detaljplan.
Och har man i motsats till TS ett en- eller tvåbostadshus finns också vissa undantag. Dessa undantag är min värsta del av PBL, väldigt svårtolkat och subjektivt med flera olika lager av regleringar. Av det skälet brukar kommunernas medarbetare rekommendera att man söker bygglov i alla fall, bara för att vara säker. Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/andring-av-byggnaders-yttre-utseende/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga nytt på samma tomt och riva gammalt hus efter inflytt?
Bygglov -
Bygga växthus - välj rätt konstruktion, storlek & placering
Artikelkommentarer -
Riva gammal bod nära tomtgräs - Bygga nytt samma plats
Utbyggnad och tillbyggnad -
Lov för att ta bort byggnad och bygga upp samma igen
Bygglov -
Vill bygga ny stuga på exakt samma ställe..
Fritidshus