Hej!

Jag undrar om man får bygga en friggebod på tomtgränsen med grannarnas medgivande? Någonstans har jag läst att minimiavståndet alltid är 1 meter från tomtgräns (med grannes medgivande). Men jag hittar inget om detta.

Någon som vet hur det ligger till?

Jag undrar också hur man skall formulera ett skriftligt medgivande från grannarna. Räcker det med ett email?

Claes Sörmland
Det finns inget hinder för att uppföra en friggebod ovanpå fastighetsgränsen. Men det krävs grannens medgivande i och med att du bygger närmare än 4,5 m till fastighetsgränsen. Det finns också ett krav att friggeboden ska placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus. Det är rätt nära ditt hus så inga excesser om du äger en stor fastighet.

Rent praktiskt så är kanske det bästa att grannen skriver under en enkel situationsplan där du har ritat in friggeboden i skala. Förslag på text: "Jag medger att X får uppföra en friggebod på Y kvm med den placering som framgår av situationsplanen.".

T Torsten234 skrev:
Hej!

Jag undrar om man får bygga en friggebod på tomtgränsen med grannarnas medgivande? Någonstans har jag läst att minimiavståndet alltid är 1 meter från tomtgräns (med grannes medgivande). Men jag hittar inget om detta.

Någon som vet hur det ligger till?

Jag undrar också hur man skall formulera ett skriftligt medgivande från grannarna. Räcker det med ett email?
Strunta i att läsa ”någonstans”. Läs på hos Boverket så får du rätt info:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...plikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/#h-8

Det är 4,5m som gäller OM man inte kommer överens med sin granne om nånting annat. Man kan ställa den precis på tomtgräns som man får grannens medgivande. Det kan dock vara klokt att tänka på att man kommer behöva komma åt byggnaden vid målning och annat underhåll.
Står den precis på gränsen så behöver man ju ibland behöva klampa in på grannens fastighet.

Vi har nyligen byggt friggebod några decimeter från gränsen och använde då villaägarnas mall för medgivandet:
https://www.villaagarna.se/globalassets/mallar--avtal/avtalsmallar/grannemedgivande_200824.pdf

Claes Sörmland
Det finns inget krav på skriftligt grannemedgivande. Men skulle det blir tvist om detta senare, kanske vid en tillsynsanmälan så står man ju där om grannen är sveklig. Eller om det har uppstått ett missförstånd så man uppfattade att man hade grannens medgivande medan grannen istället uppfattade att det inte fanns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.