Tidigare ägare har dragit upp väv över alla tak i en lägenhet från 20-talet, han har dock behållit takrosetterna som väl är. Hur gör man för att få detta slätt? Är bredspackel överhuvud taget möjligt?

Känns nervöst att spänna upp ännnu mer saker i taket, man undrar ju vilken tyngd det håller för.

Tacksam för alla tips!

Hur ser väven ut? Är det sådan som man kan se i riktigt gamla hus där väven är mjuk går det garanterat inte. Spacklet kommer omgående att spricka.

Det är väv som tydligen placerats där på 60-70 talet för att taket hade spruckit lite. Det är alltså klassisk "vävtapet" där man ser själva väven. Den är inte fiskbensmönstrad utan vanligt väv-mönstrad.

Är det en vävtapet på papper som bas går den säker att dra ner från taket. Pappen som blir kvar brukar gå att blöta ner, testa på en mindre ställe om du inte vet vad som är under pappen. Kalkat eller putsat då är det risk att det blir skadat. Bredspakla skulle jag inte göra, det är svårt på väv och mindre roligt i tak. Renoverings papp kan vara en lösning.

Hmmmm......

Vävtapet i taket ?

Är du helt säker på att det inte är ett spännt tak ?

Svajar taket eller är det stumt ?

W
Syrran hade vanlig vävtapet från typ 70 talet i sin lägenhet och den spacklades av målare och sedan målades. Blev helt perfekt och inga sprickr. Har iförsig bara gått 1 år men ändå.

så länge som det inte är ett spänt vävtak utan väv som sitter klistrad på gips eller motsvarande så går det att spackla. Beroende på vad det är för väv och vilket klister som använts så finns det ju en risk att det släpper när man spacklar. Kan vara bättre att riva ner väven först och spackla sen.

Det är lite extra pyssligt att spackla uppåt. Man får ont i nacken och det kan bli en del spill på golvet (åtminstone om man inte är proffs) Jag spacklade två gånger och i korsande riktningar. Andra gången ifrån fönstret och inåt för att minska risken för skuggor ifrån ev spacklingsmissar.

Kom ihåg att måla med grundfärg (milltex allgrund använde jag) innan du målar med takfärgen. Spackelytan suger som attan så det blir garanterat sprickor/krackeleringar om du inte gör det.

-h

Tack för alla tips!

Taket är stumt men i någon slags märkligt poröst skivmaterial, ovanför "skivan" ligger en duk och sedan är det någon decimeter luft. Hörnen på taket är svängda ned mot väggen, dvs inte vinkelräta. Möjligt det något porösa materialet följer med om jag ska försöka ta ned väven från taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.