25 550 läst · 5 svar
26k läst
5 svar
Kan man använda snöslunga på grusuppfart?
Hej...
Kan man använda snöslunga på grusuppfart utan att man perforerar allt och alla runt om kring sig?
/Freddie
Kan man använda snöslunga på grusuppfart utan att man perforerar allt och alla runt om kring sig?
/Freddie
Ja visst. Är det en seriös slunga så sitter det ett stenkastsskydd på den för det första. För det andra så har du medar på slungan för att reglera hur djupt snöskruven tar. På hösten/tidig vinter ställer man medarna så att man lämnar någon cm i botten. När det väl har blivit ett lager packad snö/is i botten så skruvar man bara ned medarna lite lagom igen. Funkade bra för mig i föräldrahemmet i 5 år. Var i allmänhet hemma först så jag brukade skotta efter skolan
Visst kan en snöslunga fungera på grus.
Det som är intressant är vad för grusunderlag du har.
Jag har pga förra ägarens snålhet?? en garageplan och infartsväg med makadam 25-36mm. När det är så grovt så sjunker medarna ner i makadamet och det blir lite stenspruta över det hela.
På min förra snöslunga löste jag det genom att tillverka bredare medar som jag satte fast på de ordinarie. Det löste stensprutsproblemet men eftersom snöslungan satt på min åkgräsklippare så fick jag problem med att bakhjulen inte fick fäste eftersom gruset under snön flyttade sig...
Så nu kör jag med vanlig snöslunga som jag ännu inte modifierat. Det blir lite stensprut vilket varken är bra för omgivningen eller snöslungan. Även om det sitter ett gummiskydd i utkastet för att förhindra att man skjuter sönder fönster eller liknande så mår inte snöslungan bra av att få in grovt grus mellan snöskruv och hus. Tänkter till kommande säsong ta främre delen av ett par gamla skidor och sätta under medarna tills jag gjort om infarten...
Det som är intressant är vad för grusunderlag du har.
Jag har pga förra ägarens snålhet?? en garageplan och infartsväg med makadam 25-36mm. När det är så grovt så sjunker medarna ner i makadamet och det blir lite stenspruta över det hela.
På min förra snöslunga löste jag det genom att tillverka bredare medar som jag satte fast på de ordinarie. Det löste stensprutsproblemet men eftersom snöslungan satt på min åkgräsklippare så fick jag problem med att bakhjulen inte fick fäste eftersom gruset under snön flyttade sig...
Så nu kör jag med vanlig snöslunga som jag ännu inte modifierat. Det blir lite stensprut vilket varken är bra för omgivningen eller snöslungan. Även om det sitter ett gummiskydd i utkastet för att förhindra att man skjuter sönder fönster eller liknande så mår inte snöslungan bra av att få in grovt grus mellan snöskruv och hus. Tänkter till kommande säsong ta främre delen av ett par gamla skidor och sätta under medarna tills jag gjort om infarten...
Helt rätt. Den mår inte bra av det. I utkastet blir det ju som en bläster modell grovkorning så där blior det buckligt och skrovligt vilket i sin tur gör att blötsnö fastnar. På vägen in riskerar du att stenar fastnar i mekaniken. Är det riktigt gjort så finns det brytpinnar som går av. Har du osis så går snäckväxeln åt h-e. Det senare är inte bra(dyrt)
Man kanske ska nämna att du vill ha en "riktig" slunga där drivningen och slungningen är skilda om du har grus. De enklaste slungorna drar sig ju framåt med snöskruven och då kan man inte ställa in höjden till "litet ovanför gruset".
Medarna på min gamla slunga fungerade bra tycker jag och på min gräsklipparmonterade kan man styra höjdinställningen väldigt noga så det bara blir ett jättetunt lager snö över gruset. Man ska dock vara extra försiktig vid första snöfallen innan gruset hunnit frysa ihop.
Medarna på min gamla slunga fungerade bra tycker jag och på min gräsklipparmonterade kan man styra höjdinställningen väldigt noga så det bara blir ett jättetunt lager snö över gruset. Man ska dock vara extra försiktig vid första snöfallen innan gruset hunnit frysa ihop.