LudvigLindell
Godkväll!

Vi ska installera en 3 fas 11kW laddbox + lastbalansering. Om jag har förstått rätt så ska denna ha eget säkringspar + jordfelsbrytare.

Det ser ut som att det finns plats för detta i den nedre boxen i mitt elskåp? Kan jag installera en laddbox här eller bör jag uppdatera till lite modernare utrustning i samband med detta.

Det är 20A proppar.
Tack!

• Elcentral med elmätare, säkringsdosor, och ledningar, i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jadå det ska fungera bra. Helt riktigt med egna säkringar. Dock kan jordfelsskyddet finnas inbyggt i laddboxen både för växelström och likström beroende på fabrikat och modell så det är en bra grej att ta reda på vid val av laddbox.

• Gilla
LudvigLindell
  • Laddar…
LudvigLindell
A avh67f skrev:
Jadå det ska fungera bra. Helt riktigt med egna säkringar. Dock kan jordfelsskyddet finnas inbyggt i laddboxen både för växelström och likström beroende på fabrikat och modell så det är en bra grej att ta reda på vid val av laddbox.
Tänkte köpa en Zaptec Go under kampanjen som är på den just nu.

Enligt tillverkaren: Zaptec Go har integrerat 6mA DC-skydd och kräver en extern jordfelsbrytare av typ A.

Enligt butiken: Jordfelsbrytare A inkluderas för laddboxar som behöver extern jordfelsbrytare.

A
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
Tänkte köpa en Zaptec Go under kampanjen som är på den just nu.

Enligt tillverkaren: Zaptec Go har integrerat 6mA DC-skydd och kräver en extern jordfelsbrytare av typ A.

Enligt butiken: Jordfelsbrytare A inkluderas för laddboxar som behöver extern jordfelsbrytare.
Yes det stämmer bra från butiken. De är inte särskilt dyra heller. Och plats finns tycker jag mig se.

LudvigLindell
A avh67f skrev:
Yes det stämmer bra från butiken. De är inte särskilt dyra heller. Och plats finns tycker jag mig se.
Kanon tack för hjälpen! Då ska jag bara fundera om lastbalalanseraren ska kopplas med klämmor eller om jag ska be elektrikern installera ett uttag så att jag kan installera en aktiv rj12 splitter eftersom jag redan nyttjar HAN porten..

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
Godkväll!

Vi ska installera en 3 fas 11kW laddbox + lastbalansering. Om jag har förstått rätt så ska denna ha eget säkringspar + jordfelsbrytare.

Det ser ut som att det finns plats för detta i den nedre boxen i mitt elskåp? Kan jag installera en laddbox här eller bör jag uppdatera till lite modernare utrustning i samband med detta.

Det är 20A proppar.
Tack!
Du har hur mycket plats som helst! Så inget att prosaist för :)

Vi börjar få trångt med solceller, elbilsladdare och spa bad (egen JFB). Samt en tibber pulse som kom efter bilden!

Elcentral med solenergiproduktion och säkerhetsvarningar, säkringar, och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LudvigLindell och 1 till
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
[länk]

Den köpte jag för att spara plats
Detta tipset tar jag och kanske kan få plats men 3fas elmätare i framtiden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.