Har avenbok och när jag klippte den idag hittade jag ett jordgetings bo nära en buske som ser ut att dö.

Kan deras bo döda rötterna?

Och sen ingången var ca 1 dm i diameter men det måste ett övergivet kaninhål eller?

• ImageUploadedByByggahus.se1344707896.004314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"jordgetingar" är vanliga getingar som hittat ett utrymme i marken att bygga sitt bo, så utan att veta så tvivlar jag att dom kan skada buskarna. Misstänker att deras bo kommer se ut som ovan mark, fast nergrävt :)

Trodde att det var en egen del art , man lär sig något nytt varje dag.

Men ser det ut som ett kanin hål som dom har bosatt sig i?

Det konstiga är att 2 buskar ca 3 m längre bort är avgnagda vid rötterna underifrån i jorden.

Min närmaste tanke är då att något djur har grävt hålet, men sen av något skäl flyttat (hade jag också gjort om jag var uteliggardjur med denna svenska sommar) och sen har getingarna funnit en perfekt litet bo att flytta in i.

Men detta är min egna gissning, finns säkerligen massa folk som kan mer på forumet!

Göran.W
Jag har haft jordgetingar som kalasat på barken på små björk grenar så grenarna blivit ring barkade och dött så nog ka dom göra skada alltid.

Mikael_L
Jag skulle misstänka att kaninen eller mössen eller vad det nu är som grävt hålet är skyldiga till att busken mår dåligt, snarare än getingarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.