Har avenbok och när jag klippte den idag hittade jag ett jordgetings bo nära en buske som ser ut att dö.
Kan deras bo döda rötterna?
Och sen ingången var ca 1 dm i diameter men det måste ett övergivet kaninhål eller?
Kan deras bo döda rötterna?
Och sen ingången var ca 1 dm i diameter men det måste ett övergivet kaninhål eller?
"jordgetingar" är vanliga getingar som hittat ett utrymme i marken att bygga sitt bo, så utan att veta så tvivlar jag att dom kan skada buskarna. Misstänker att deras bo kommer se ut som ovan mark, fast nergrävt
Trodde att det var en egen del art , man lär sig något nytt varje dag.
Men ser det ut som ett kanin hål som dom har bosatt sig i?
Det konstiga är att 2 buskar ca 3 m längre bort är avgnagda vid rötterna underifrån i jorden.
Men ser det ut som ett kanin hål som dom har bosatt sig i?
Det konstiga är att 2 buskar ca 3 m längre bort är avgnagda vid rötterna underifrån i jorden.
Min närmaste tanke är då att något djur har grävt hålet, men sen av något skäl flyttat (hade jag också gjort om jag var uteliggardjur med denna svenska sommar) och sen har getingarna funnit en perfekt litet bo att flytta in i.
Men detta är min egna gissning, finns säkerligen massa folk som kan mer på forumet!
Men detta är min egna gissning, finns säkerligen massa folk som kan mer på forumet!