Hej
Jag har en hängränna på ena sidan av garaget som orsakat problem eftersom vattnet inte leds bort utan hamnar intill garaget som byggts med väldigt konstiga fallvinklar.

I garagets förrådsdel fanns tidigare en tvättstuga och där finns en golvbrunn som via ett 75 mm avloppsrör går ut i en dagvattenbrunn 10 meter bort.

Takytan som jag vill få bort vattnet från är bara 36 meter och hängrännan 125 mm.

Kan jag klara vattenavrinningen från taket genom att skarva på mig på röret från dagbrunnen, utan att riskera att vatten trycker upp genom golvbrunnen?

Är det bättre att dimensionera ner stupröret till 75 mm vilket borde innebära att ev spill sker från hängrännan. Eller?

Jag har kollat på planjas webbsida och som jag tolkar det så borde 75 mm stuprör vara nog för den begränsade takytan men jag kanske läser tabellerna som fan läser bibeln 😄
 
Ett 75 mm klarar nästan 100 kvm om jag inte mins fel.
 
Det ska fungera.
 
tommib
Är det bara jag som reagerar på att brunnen i den före detta tvättstugan går till en dagvattenbrunn?
 
Tommib jag har samma lösning i mitt garage med golvbrunnen där. Den är kopplad till en dagvattenledning eftersom avloppet ligger högre än källargolvet. Tror liknande lösningar kan finnas i många äldre hus.
 
Tackar för det!
Jag kan inte svara på om det är en fullösning eller ej, garaget är 40 år gammalt och golvbrunnen används inte längre.
 
Att folk drog avlopp till dagvattenledningar var vanligt förr. I de många kommuner får man inte ha de så idag. Men de är väl knappast något man gräver upp för att ändra på. Då ingen heller lär tacka en för de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.