Hej alla proffs!

Vi höll på att ta ner några väggar och sprang in i en spalt av lecablock. Jag ser på ritningen att den ligger direkt under en öppenspis som står på övervåningen men att det också står utskrivet att det är "framtida eldstad", någon form av eldskydd?

Det jag undrar är om det bara är att ta bort den? Eller fyller den någon funktion för öppna spisen på övervåningen?

Undervåningen:

Väggen inuti huset visar en öppning med lecablock som skydd, väntande eldskydd eller stöd under en öppen spis på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med synlig spalt av lecablock inomhus, delvis borttagen för renovering, antydan till konstruktion under öppen spis på övervåningen.
Skapa konto

Spisen på övervåningen:
Vit kakelugn med dekoration, inslag av julpynt och tomtar, placerad i ett hörn av ett rum med en julgran intill.
Skapa konto

Ritningar:

Byggplan med rumindelning, markering för framtida eldstad i sovrum och öppenspis i vardagsrum, ritning visar olika våningsplan.
Byggnadsritning med två våningar och takvinkel, visar fackverk och höjdmått mellan våningarna, relevant för eldstad och bärande lecablocksstruktur.
Skapa konto

Redigerat:
Om det är en murad eldstad ovanför leca-muren skulle jag utgå ifrån att den är bärande. Jag tror inte att man får ställa en tung eldstad på träbjälklag idag.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det är en murad eldstad ovanför leca-muren skulle jag utgå ifrån att den är bärande. Jag tror inte att man får ställa en tung eldstad på träbjälklag idag.
Yes sorry, nu med bild :)

EDIT: Laddade även upp en bild på själva spisen på övervåningen!

Bästa svaret

Om den är specifikt för kakelugnen eller har någon ytterligare funktion vet jag inte. Men jag har svårt att föreställa mig att den muren finns där av en annan orsak än att vara bärande.

Att ställa en murad eldstad på träbjälklag är idioti. Förutom är det åtminstone i Finland är strängt förbjudet.

Hittar du inget bärande murverk under den skall du mura dit någonting. Lecamuren skall du inte röra.

A Avemo skrev:
Om den är specifikt för kakelugnen eller har någon ytterligare funktion vet jag inte. Men jag har svårt att föreställa mig att den muren finns där av en annan orsak än att vara bärande.
Ok! Tack!

Men är det inte konstigt att den inte syns som bärande på ritningen (vad jag kan se) samt det som stör mig är även att det är specificerat som ”framtida eldstad”, samt att det även finns en likadan mur längst ner i bilden på ritningen som jag inte kan se hur den kan bära upp ugnen på övervåningen alls? Vad tror du om det?

H heimlaga skrev:
Att ställa en murad eldstad på träbjälklag är idioti. Förutom är det åtminstone i Finland är strängt förbjudet.

Hittar du inget bärande murverk under den skall du mura dit någonting. Lecamuren skall du inte röra.
Ok, dvs jag bör absolut inte ta bort den som är där 👍 stort tack!

Stör mig ändå på ritningarna.. :)

Ta reda på om den bär. Om den inte bär är det ett livsfarligt byggfusk och då måste du mura dit en bärande vägg under spisen.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ta reda på om den bär. Om den inte bär är det ett livsfarligt byggfusk och då måste du mura dit en bärande vägg under spisen.
Perfekt, tack!

Oopsjoppe Oopsjoppe skrev:
Men är det inte konstigt att den inte syns som bärande på ritningen (vad jag kan se) samt det som stör mig är även att det är specificerat som ”framtida eldstad”, samt att det även finns en likadan mur längst ner i bilden på ritningen som jag inte kan se hur den kan bära upp ugnen på övervåningen alls? Vad tror du om det?
Skall jag våga mig på en gissning så ligger det något bärande och icke brännbart mellan de två murarna vars uppgift är att bära upp kakelugnen. Jag tror att det är räddningstjänsten som inte tycker om när kakelugnar ramlar igenom bjälklaget vid brand.

• Gilla
Oopsjoppe
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall jag våga mig på en gissning så ligger det något bärande och icke brännbart mellan de två murarna vars uppgift är att bära upp kakelugnen. Jag tror att det är räddningstjänsten som inte tycker om när kakelugnar ramlar igenom bjälklaget vid brand.
Låter vettigt! Stort stort tack 🙏

A Avemo skrev:
Det brukar inte heller vara så populärt bland inneboende när det blir löseld bakom spisen och man måste hoppa ut genom fönstret för att inte brinna inne och krossar knäna i fallet.
Träbjälklag är för mjuka för att ställa en murad eldstad på. Förr eller senare kommer elden ut genom någon spricka. Det var populärt med sådana konstruktioner en kort period kring 1900 jämt men det blev för många bränder av det.

• Gilla
Oopsjoppe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.