Här kommer en fråga som jag gissar att ingen kan svara på, men jag ställer den ändå
Jag har den här gamla avloppsstammen i källaren:
Den är lite i vägen och jag skulle därför gärna vilja ta bort den. Vad jag vet är alla avlopp i huset dragna till en annan stam i tvättstugan, så detta är någon gammal rest från en svunnen tid. Den försvinner upp i bjälklaget och gissningsvis vidare upp till övervåningen. Eventuellt är det kopplat till någon luftning på vinden också.
Törs jag kapa den här stammen och ta bort den? Eller finns det risk för att den "hänger" i något upp i huset som skulle kunna gå sönder? Omöjligt att svara på, förstår jag, men det är ju alltid trevligt att skriva av sig.
Jag har den här gamla avloppsstammen i källaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är lite i vägen och jag skulle därför gärna vilja ta bort den. Vad jag vet är alla avlopp i huset dragna till en annan stam i tvättstugan, så detta är någon gammal rest från en svunnen tid. Den försvinner upp i bjälklaget och gissningsvis vidare upp till övervåningen. Eventuellt är det kopplat till någon luftning på vinden också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Törs jag kapa den här stammen och ta bort den? Eller finns det risk för att den "hänger" i något upp i huset som skulle kunna gå sönder? Omöjligt att svara på, förstår jag, men det är ju alltid trevligt att skriva av sig.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 956 inlägg
Vilken skönhet! Du behöver vara 100% säker på att ALLT annat avlopp är kopplat till en annan stam innan du kapar OCH hur avluftningen som du skriver finns på taket och också är ansluten till den nya stammen hänger ihop. Det kan ju vara så att dom vid något tillfälle kopplat på sig på denna med just avluftningen.
Jepp och har du tänkt att ta bort det, så blir det att byta hela vägen upp till det som finns ovan bjälklaget, finns ingen genväg. Men varför byta, det är målat, så troligen har det blött igenom kanske. Sen ser det ut som att i skarvarna/skona är det diktat. Det är bly som knackats in i skarven för att få tätt. enklast att se det är att ta en mejsel och skrapa i skarven, då syns direkt om det kommer fram en blyfärg och är lite mjukt. Det brukar sitta stenhårt och enda sättet är att krossa rören, för att få isär dom.AJ82 skrev:
Liknande trådar
-
Betonghud - kan man se den? Är den borta redan?
Grund & Markarbeten -
Kan man ta bort denna?
Fjärrvärme & Gas -
Toalett som läcker, vad göra för att inte behöva ta bort den?
Vatten & Avlopp -
Kommer denna konstruktion att svikta eller blåsa bort?
Altan & Uteplats -
ES-metoden för färgborttagning - erfarenhet?
Färg, Måla & Tapetsera