Har aldrig sett ett element där man ställer värmen där nere. Om värmen är avstängd, kan jag då skruva av elementet utan att det sprutar vatten??

• Elementventil och rörkopplingar i nedre del av element mot en vit vägg med skadad yta och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du kan inte ta bort radiatorn utan att tömma systemet.

Troligen är det enrörssystem.
Ingen returventil, termostaten/handvredet stänger bara tilloppet, returen förblir fullt öppen.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, du kan inte ta bort radiatorn utan att tömma systemet.

Troligen är det enrörssystem.
Ingen returventil, termostaten/handvredet stänger bara tilloppet, returen förblir fullt öppen.
Ok, tack.

Hade varit så mycket lättare att måla om det gick.

Jag vill lägga en liten varning.

Nu verkar det som att det inte är följande delar men vill varna ändå för följande kopplingar,
Metallrör med O-ringstätade skarvar och små spetsiga skruvar vid ett enrörssystem för radiator med mässingskoppling.
Skapa konto

Dessa är tätade med en O-ring i var ände, ligger i ett spår i mässingkopplingen, skarven/rören hålla fast med två små spetsiga skruvar.
Rör man en radiator så kan en skarv längre bort börja läcka.

Radiatorkoppling med mässingsdetaljer och en skruvventil.
Skapa konto

Denna typ av radiatorkrets (enrörssystem, ovannämnda skarvar och plåtsocklar) hade vi i huset jag växte upp i.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag vill lägga en liten varning.

Nu verkar det som att det inte är följande delar men vill varna ändå för följande kopplingar,
[bild]
Dessa är tätade med en O-ring i var ände, ligger i ett spår i mässingkopplingen, skarven/rören hålla fast med två små spetsiga skruvar.
Rör man en radiator så kan en skarv längre bort börja läcka.

[bild]
Denna typ av radiatorkrets (enrörssystem, ovannämnda skarvar och plåtsocklar) hade vi i huset jag växte upp i.
Hur ska jag annars reglera värmen?

Själva vredet kan du skruva på, med "rör man en radiator ..." så menar jag att man "häktar av"/"vrider ut"/etc radiatorn, alltså fysiskt ändra radiatorns läge/placering.

Men först å främst så ska värmen i rummen regleras med framledningstemperaturen.
Börja med alla radiatorventiler fullt öppna, blir det ojämn temperatur mellan rummen, vrid ner de som är varmast.
Är alla rummen "för varma" sänk värmekurvan (lutningen och/eller parallellförskjutningen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.