Jag har köpt en begagnad induktionshäll som ska användas nån gång ibland i källaren. Hällen har tre och inte fem kablar som sticker ut. Kan jag sätta på en vanlig jordad stickkontakt och plugga in den i ett vanligt uttag eller är det något jag behöver tänka på?

Tacksam för svar!

Välkommen till forumet.
Ett vanligt vägguttag är ofta för klent avsäkrat för att mata en induktionshäll.
Ska du bara köra en "platta" åt gången så kan det funka så som du beskriver. Dubbelkolla dock först att hällen/kablaget är kopplat för enfas 240V.

• Gilla
simongr
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet.
Ett vanligt vägguttag är ofta för klent avsäkrat för att mata en induktionshäll.
Ska du bara köra en "platta" åt gången så kan det funka så som du beskriver. Dubbelkolla dock först att hällen/kablaget är kopplat för enfas 240V.
. Du tänker att jag öppnar upp den och ser hur den är kopplad? Det kan jag göra. Jag har ett uttag som elektrikerna har satt in för elbilsladdning (stickpropp) Det kanske kan funka?

Ja, ofta går det att koppla dylika hällar på mer än ett sätt och det är alltid dumt att gissa eller anta att något är kopplat på ett visst sätt. Det brukar vara mycket enkelt att öppna och inspektera hur kopplingen är utförd.

Oftast behöver vanliga hällar 2x16A för att kunna köras på max effekt. Vanligtvis sker matningen med en två eller trefasgrupp där hällen antingen ansluts fast i en kopplingsdosa (behörighetskrävande) eller en perilexkontakt.

Detta är en av de vanligaste frågorna här på elforumet så om du söker kommer du hitta mängder med matnyttig info.

• Gilla
simongr
  • Laddar…
Det ser ut så här och produkten är märkt 220-240 1N.

• Elanslutning med märkning 220-240V och installationsdiagram på en apparats baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som den är avsedd för att anslutas till en fas 230 V.
Jag kan inte se vilken effekt hällen är på, men jag skulle tro att du kan köra en "platta" åt gången om du ansluter hällen till ett 10A uttag, och två "plattor" samtidigt om du ansluter den till ett 16A uttag.

• Gilla
simongr
  • Laddar…
Bilden visar att du har två inkopplingsalternativ. Antingen enfas, eller med två faser. Med den kabeln som just nu är inkopplad måste det vara enfasalternativet som är valt. Normalt sett så bör (troligen, vi vet inget om vad det är för häll) den i enfasalternativet vara inkopplad på en grupp med 20A säkring. Med ett vanligt uttag säkrat med 10A bör du kunna köra en platta utan att säkringen löser ut. Kanske två plattor om du inte samtidigt kokar upp en massa vatten på båda.

Bäst blir det givetvis om du byter kabeln till en trefas anslutningskabel med perilex kontakt, enl alternativet för två fas (lämna en tråd oinkopplad), och kopplar in den via ett trefas perilexuttag säkrat 3x16A.

• Gilla
simongr och 1 till
  • Laddar…
Jag har inga säkringar på 20A, de är på 10 eller 20a. Då kollar jag med en elektriker innan jag kopplar in det. Tack för mycket bra svar!

S simongr skrev:
Jag har inga säkringar på 20A, de är på 10 eller 20a. Då kollar jag med en elektriker innan jag kopplar in det. Tack för mycket bra svar!
S simongr skrev:
S simongr skrev:
10 eller 16? :p

• Gilla
simongr
  • Laddar…
I Ingenjörs_micke skrev:
10 eller 16? :p
Haha, 10 el 16 förstås :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.