Hej, säkert en dum fråga: Kan jag på något sätt mata en golvärmefördelare för 100-110m2 på vår övervåning, med 2 stycken 16mm PEX rörsslingor från värmepannan i källaren? Kan dom helt enkelt kopplas ihop till ett 25mm rör in i fördelaren istället?

Jag frågar för dessa rör är redan dragna. Eller behöver jag dra något ytterligare nytt matningsrör? En sådan fördelare ska tydligen matas med en 25mm slinga.

Jag anlitar vvs-firma, men vill förstå om vi behöver planera någon mer rördragning.

Tack på förhand. :)

Jag har ca 100 kvm golvvärme som matas med 15 mm pex rör och det fungerar. Längden är ca 5 m från pannan till golvvärmecentralen.
Någon smart kille/tjej här på forumet borde kunna räkna ut om tillförd effekt blir tillräcklig?

Det går men är inte optimalt. Du bör använda 25 pex eller 22 kopparrör. Funkar med 20 pex också men som sagt inte optimalt.

Tackar för kommentarerna, min frågeställning var ju egentligen ifall jag skulle kunna koppla ihop två st 16mm rör (jag har två *slingor* upp). Alltså om det går att koppla ihop dom, skulle ju kanske teoretiskt in varje fall kunna motsvara 32mm?

Nu hittade jag en annan informativ tråd som jag tolkar som att det vore klokare att ha fördelare i källaren. Det låter ju klokt då det är dyra rackare, och den då hamnar mer centralt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-foerdelarskap-till-golvvaerme.221666/

Får bara tänka på luftningen såklart.

Jag vill ju framförallt gradvis kunna byta ut radiatorer, när jag ser att det funkar bra ok vårt hus (60-tal).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.