Jag håller på att renovera sommarstugan. Vi kommer att ha mycket vit panel. Jag har behandlat panelen INNAN jag satte upp den eftersom jag inte ville ha ränder senare. Så; Varje bräda är först slipad. Sedan kvistlackad. Slipad. Kvistlackad igen. Grundmålad. Slipad. Grundmålad igen och slutligen ett lager färg.

Sedan har jag satt upp panelen allt eftersom. och tänkte avsluta verket med ännu ett lager färg när hela väggen är på plats. Det tar lång tid men jag tänkte att det var värt den tiden för att få det fint och bra.

Men nu, efrer cirka 6 månaders pågående arbete har jag fått sprickor i färgen under kvisthålen på den uppsatta panelen.

Så min fråga är: kan jag göra något åt dessa sprickor innan jag målar sista lagret eller är det kört?! Tips mottages tacksamt!

• Vitmålad trätavla med sprickor i färgen över kvisthål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad träpanel med sprickor i färgen över kvisthål.
    Skapa konto
  • Nybehandlad vit panelvägg i en sommarstuga under renovering, med målerimaterial synligt.
    Skapa konto
Snickerispackel och en lätt sandpappring alt om du har mycket rörelse i väggen finns silikonbaserat spackel, men det är rätt drygt att jobba med.

Mazen Mazen skrev:
Snickerispackel och en lätt sandpappring alt om du har mycket rörelse i väggen finns silikonbaserat spackel, men det är rätt drygt att jobba med.
Stort tack för svar! Innebär det att jag behöver spackla över skadan, slipa och grundmåla igen? Eller kan jag bara spackla och måla över med den sista färgen? Vi pratar många hål och mycket vägg här... ;)

Så länge du inte slipar igenom grundfärgen till trärent räcker det med slutstrykning.
Lägg hellre på några tunna lager, vet att det kan vara frestande att smacka på tjockt då du har många ställen som skall fixas.

• Gilla
Johanna-Maria och 1 till
  • Laddar…
Såna små sprickor kan du använda latexfog i. Använd en liten spackelspade (japanspackel) och spackla igen sprickorna. Ingen slipning eller pågrundning behövs, bara till att stryka färdigt, hoppas att du använt en panelgrund och inte bara en vanlig grundfärg.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Som SpackelFredrik skriver kan du självklart använda fog ist för spackel vilken kräver lite mer jobb.
PL600 funkar också likt latexfog och den går att slipa med fint papper om det skulle behövas.

Japanspackespadel är helt suverän för jobbet oavsett vad du väljer.

• Gilla
Johanna-Maria
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Så länge du inte slipar igenom grundfärgen till trärent räcker det med slutstrykning.
Lägg hellre på några tunna lager, vet att det kan vara frestande att smacka på tjockt då du har många ställen som skall fixas.
OK. Ja, det kommer bli mycket jobb. Jag har en hel, vit vindsvåning också. Men jag har tonårsbarn som är så det löser sig på sommarlovet. ;). Tusen tack för dina råd! // J-M

S SpackelFredrik skrev:
Såna små sprickor kan du använda latexfog i. Använd en liten spackelspade (japanspackel) och spackla igen sprickorna. Ingen slipning eller pågrundning behövs, bara till att stryka färdigt, hoppas att du använt en panelgrund och inte bara en vanlig grundfärg.
Tack för svar. Tyvärr använde jag inte panelgrund utan snickerigrund. En erfarenhet rikare nu då. Jag köper spackel och testar mig fram. Skam den som ger sig! Med vänlig hälsning J-M

Ett litet tips är att spackla dessa kvistsprickor innan grundning.. bra att veta till nästa projekt :)

Lycka till, mycket jobb, men det blir snyggt!

Mazen Mazen skrev:
Ett litet tips är att spackla dessa kvistsprickor innan grundning.. bra att veta till nästa projekt :)

Lycka till, mycket jobb, men det blir snyggt!
Tack! Det var liksom inga "sprickor" ifrån början. Bara kvisthål. Och jag gick över ALLA dessa mycket noga med kvistlack två gånger med slipning emellan. Det som är lite underligt är att samma metod har fungerat på pärlsponten i taket. Den har inga sprickor alls. Sprickor finns bara på den liggande, fina lokalproducerade väggpanelen. Jag funderar på om kanske just det virket var "färskare" och kanske därför mer fuktigt utan att jag märkte det?

Synd på en annars fin panel, men trä är ett levande material som inte alltid uppför sig som man vill..
En tumregel är att alltid låta trä som panel, golv etc få vila ett tag i det rum som det skall monteras i för att minimera att det tex torkar isär el blir torrsprickor.
Men det kanske ni redan gjort :)

Mazen Mazen skrev:
Synd på en annars fin panel, men trä är ett levande material som inte alltid uppför sig som man vill..
En tumregel är att alltid låta trä som panel, golv etc få vila ett tag i det rum som det skall monteras i för att minimera att det tex torkar isär el blir torrsprickor.
Men det kanske ni redan gjort :)
Japp! Har hållt på i flera månader...;)

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.