Hej
Gissar att det normala är att göra i ordning golvet innan väggarna egentligen.
Jag håller på med en toalett utan dusch och bad. Så våtrums skyddet blir bara en snutt på ca 15-20 cm från golvet upp på väggen.
Golvet ska ha ingjuten el-värme, förmodligen T-blå. Kruxet är nu att min elektriker som jag samarbetar med har semester så golvet kan inte göras klart förrens om kanske en månad.

Själv har jag ledigt två veckor och tänkte utnyttja tiden. Vad tror ni, gör jag bort mig om jag passar på att göra klart golvet så när som att det är dags att lägga golvvärmen. Sen börjar jag kakla väggarna?
Förhoppningsvis är väggarna klara då elektrikern är redo att installera golvvärmen varpå jag gjuter in den och sen lägger klinkers.

Vad tror ni? Blir det bakvänt eller kan man köra i den ordningen?

Mvh
Fredrik

Frågan är hur tätskiktet är tänkt att läggas.

F fredand44 skrev:
Hej
Gissar att det normala är att göra i ordning golvet innan väggarna egentligen.
Jag håller på med en toalett utan dusch och bad. Så våtrums skyddet blir bara en snutt på ca 15-20 cm från golvet upp på väggen.
Golvet ska ha ingjuten el-värme, förmodligen T-blå. Kruxet är nu att min elektriker som jag samarbetar med har semester så golvet kan inte göras klart förrens om kanske en månad.

Själv har jag ledigt två veckor och tänkte utnyttja tiden. Vad tror ni, gör jag bort mig om jag passar på att göra klart golvet så när som att det är dags att lägga golvvärmen. Sen börjar jag kakla väggarna?
Förhoppningsvis är väggarna klara då elektrikern är redo att installera golvvärmen varpå jag gjuter in den och sen lägger klinkers.

Vad tror ni? Blir det bakvänt eller kan man köra i den ordningen?

Mvh
Fredrik
Det går bra. Se dock till att lämna understa raden på väggarna så du kan dra upp tätskiktet >5cm efter golvet spacklats.

L largab skrev:
Det går bra. Se dock till att lämna understa raden på väggarna så du kan dra upp tätskiktet >5cm efter golvet spacklats.
Hej
Låter smart att spara understa raden för du menar väl att golvet då fixas i efter väggen?
Just nu har jag läget: spånskiva lagda på golvet och gips på väggarna.
Jag tänkte annars att jag kör
1 montera golvgips
2 montera tätskikt på golvet med uppdrag en snutt på väggarna

Sen kaklar jag väggarna med någon/några centimeter tillgodo från golvet.

Sen lägger min elektriker golvvärmen.
Därefter flytspacklar jag in golvvärmen, borde väl bli ca 1,5 cm höjd på flytspacklet.

Sen är det dags för klinker.
Tack vare att jag sparat några cm mellan golv och kakel tänker jag att det borde bli bra. Möjligen kanske fogen antingen blir ovanligt bred mellan kakel och golv eller att kaklet försvinner ned en aning i flytspacklet.

Låter detta klokt eller ser ni några problems i planen?

Mvh
Fredrik

Golvvärmen ska ju ligga under tätskiktet, på flytspacklet så du kan ju inte göra det innan den är lagt. Däremot kan du ju kakla hela rummet förutom nedersta raden av kakel nunu, så har du både plats att vika upp tätskiktet och få till en snygg övergång på kakel/klinker när du vet det slutgiltiga höjden

Ungefär som VLJ beskriver, lite rättning.
På spånskivan läggs primer, sedan armeringsnät, på nätet sätts golvvärmeslingorna. Sedan flytspacklas allt. Tätningsmatta som viker upp 5 cm på vägg och klinker därpå. Sista kakelraden kan sättas före eller efter klinkers på golv.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
På spånskivan läggs primer, sedan armeringsnät, på nätet sätts golvvärmeslingorna. Sedan flytspacklas allt. Tätningsmatta som viker upp 5 cm på vägg och klinker därpå. Sista kakelraden kan sättas före eller efter klinkers på golv.
V VLJ skrev:
Golvvärmen ska ju ligga under tätskiktet, på flytspacklet så du kan ju inte göra det innan den är lagt. Däremot kan du ju kakla hela rummet förutom nedersta raden av kakel nunu, så har du både plats att vika upp tätskiktet och få till en snygg övergång på kakel/klinker när du vet det slutgiltiga höjden
Hej enormt tack för den informationen!!
Hade ju kunnat bli riktigt tokigt.
Mvh
Fredrik

• Gilla
largab
  • Laddar…
L largab skrev:
Hej,
Tackar för beskrivningen. Tänkte dock fråga om du avråder från golvgips på spånskivan. Vill minnas att det är rekommenderat för att underlag för klinker ska vara så stumt som möjligt. Men jag kan ha fel.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Tackar för beskrivningen. Tänkte dock fråga om du avråder från golvgips på spånskivan. Vill minnas att det är rekommenderat för att underlag för klinker ska vara så stumt som möjligt. Men jag kan ha fel.
Mvh
Fredrik
Onödigt tycker jag. Det ska vara helst cc300 på bjälklaget, men cc60 + 22spån + flytspackel m armering ska räcka vad jag förstår. Jag har inte sett någonstans att man ska förstärka med golvgips. Öka hellre flytspackeltjockleken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.