R
V växelventil skrev:
Det var vad säljaren sa om man följer instruktionerna sedan om det står annorlunda får jag kolla upp.
Skriv så då från början att jag vet inte vad denna montageanvisning kräver.
Men min säljare sa att 23mm var krav eller vad du menar?
Det hela säger att du inte har så mycket koll..
 
R Rejäl skrev:
Skriv så då från början att jag vet inte vad denna montageanvisning kräver.
Men min säljare sa att 23mm var krav eller vad du menar?
Det hela säger att du inte har så mycket koll..
Menar du att jag inte följt instruktionerna när jag tog 23mm om det står minst 17mm.
 
R
V växelventil skrev:
Menar du att jag inte följt instruktionerna när jag tog 23mm om det står minst 17mm.
Nej var har jag skrivit det?
Du skrev att man ska använda råspont 23 mm vilket är fel i både när det gäller tjocklek och att det är godkänt att använda plywood enligt den montageanvisning som du hänvisade till.
Alltså hade du två st sakfel av ganska stor betydelse där av mitt svar till dig.

Ett tips läs anvisningen…
 
R Rejäl skrev:
Nej var har jag skrivit det?
Du skrev att man ska använda råspont 23 mm vilket är fel i både när det gäller tjocklek och att det är godkänt att använda plywood enligt den montageanvisning som du hänvisade till.
Alltså hade du två st sakfel av ganska stor betydelse där av mitt svar till dig.

Ett tips läs anvisningen…
Nej du har helt fel där för var med när säljare ringde tillverkaren och hur mycket lutning jag kunde gå ner till och tillverkaren sa enligt deras program skulle med den längden klara mig på 21mm men den bygghandel har 23mm råspont och det var okej enligt tillverkaren.
 
R
V växelventil skrev:
Det klicktaket jag la på mitt förrådstak kan man ha ner till 8 graders lutning om man följer instruktionerna och där rekommenderar dom enligt instruktionerna att det ska vara råspont 23mm.
Här skriver du om att enligt instruktionerna ska det vara råspont 23mm

Instruktionen säger minsta tjocklek 17mm antingen råspont eller Plywood.
V växelventil skrev:
Gäller inte det 14 graders lutning?Hur som helst så rekommenderade säljaren 23mm och har 9.62 graders lutning när jag ritade upp det i cad programmet.
Hör pratar du om 14 graders lutning, vart kom det ifrån?
Nu har du även ändrat dig till att säljaren har rekommenderat 23mm råspont, ett helt annat påstående enligt mig.
Du verkar inte ha koll utan du letar utvägar med att säljaren har sagt mm. Vilket kan ha hänt det kan inte vi veta!
Bifogar ett utdrag ur den montageanvisning du hänvisade till så att du kan läsa…
 
  • Instruktionshandledning för takmontering med text och illustrationer för förberedelse och infästning av takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Här skriver du om att enligt instruktionerna ska det vara råspont 23mm

Instruktionen säger minsta tjocklek 17mm antingen råspont eller Plywood.

Hör pratar du om 14 graders lutning, vart kom det ifrån?
Nu har du även ändrat dig till att säljaren har rekommenderat 23mm råspont, ett helt annat påstående enligt mig.
Du verkar inte ha koll utan du letar utvägar med att säljaren har sagt mm. Vilket kan ha hänt det kan inte vi veta!
Bifogar ett utdrag ur den montageanvisning du hänvisade till så att du kan läsa…
Du ser ju svaret själv att dom rekommenderar 14 lutning men om det läggs rätt så kan man gå ner till 8 graders lutning.Om tillverkaren rekommenderar 21 mm råspont med 8 graders lutning men bygghandeln har 20mm råspont så blir väl det för lite eller?Nästa steg blir 23mm och som gäller och då tar jag väl det.Varför skulle inte 23mm gälla hos andra om tillverkaren säger 23mm räcker hemma hos mig?
 
R
V växelventil skrev:
Du ser ju svaret själv att dom rekommenderar 14 lutning men om det läggs rätt så kan man gå ner till 8 graders lutning.Om tillverkaren rekommenderar 21 mm råspont med 8 graders lutning men bygghandeln har 20mm råspont så blir väl det för lite eller?Nästa steg blir 23mm och som gäller och då tar jag väl det.Varför skulle inte 23mm gälla hos andra om tillverkaren säger 23mm räcker hemma hos mig?
Du blandar friskt och verkar inte ha läsförståelse. Tillverkaren är den som har tagit fram montageanvisningen varför skulle dom motsäga sig själva?
Du får göra hur du vill!
Men när du skriver något som inte stämmer blir det missvisande om du kan förstå det?
 
R Rejäl skrev:
Du blandar friskt och verkar inte ha läsförståelse. Tillverkaren är den som har tagit fram montageanvisningen varför skulle dom motsäga sig själva?
Du får göra hur du vill!
Men när du skriver något som inte stämmer blir det missvisande om du kan förstå det?
Kan du läsa detta då.Om säljaren ringer tillverkaren och frågar ang mitt tak och tillverkaren rekommenderar 21mm enligt deras program men bygghandeln har inte 21mm utan 23mm.Varför skulle inte 23mm gälla hos andra om det gäller hemma hos mig?Tror bara svamlar och kan inte svara på enkla frågor.
 
R
V växelventil skrev:
Kan du läsa detta då.Om säljaren ringer tillverkaren och frågar ang mitt tak och tillverkaren rekommenderar 21mm enligt deras program men bygghandeln har inte 21mm utan 23mm.Varför skulle inte 23mm gälla hos andra om det gäller hemma hos mig?Tror bara svamlar och kan inte svara på enkla frågor.
Men påstå inte att det är enligt montageanvisning som du gjorde. sedan när jag skrev att det inte stämde då kom denna historien upp du hör väl själv hur det låter!

Jag har aldrig skrivit att inte 23 mm fungerar värför tro du det?
 
R Rejäl skrev:
Men påstå inte att det är enligt montageanvisning som du gjorde, sedan när jag skrev att det inte stämde då kom denna historien upp du hör väl själv hur det låter!
Men det står ju minst 17mm och det skrev du själv.Var står det i montagebeskrivningen vilken tjocklek på råsponten ska det vara på 8 graders lutning?
 
R
V växelventil skrev:
Men det står ju minst 17mm och det skrev du själv.Var står det i montagebeskrivningen vilken tjocklek på råsponten ska det vara på 8 graders lutning?
Men du skrev att det ska vara råspont 23mm

Det finns inga krav i montageanvisningen om varken att det ska vara råspont eller 23 mm tjockt!

Kravet är 17mm antingen råspont eller plywood…
 
R Rejäl skrev:
Men du skrev att det ska vara råspont 23mm

Det finns inga krav i montageanvisningen om varken att det ska vara råspont eller 23 mm tjockt!

Kravet är 17mm antingen råspont eller plywood…
Och varför 23mm var för det fanns inte 21mm hos bygghandeln som tillverkaren rekommenderade.Om tillverkaren rekommenderar 21mm så är det en gåta varför inte samma gäller hos andra som tänker lägga lutning 8 grader och 21mm är väl inte standard hos bygghandeln.Du skrev ju minst 17mm och då tar man väl inte 17mm.
 
R Rejäl skrev:
Men du skrev att det ska vara råspont 23mm

Det finns inga krav i montageanvisningen om varken att det ska vara råspont eller 23 mm tjockt!

Kravet är 17mm antingen råspont eller plywood…
Tror inte du kommer komma någon vart.... 😅
 
R
V växelventil skrev:
Och varför 23mm var för det fanns inte 21mm hos bygghandeln som tillverkaren rekommenderade.Om tillverkaren rekommenderar 21mm så är det en gåta varför inte samma gäller hos andra som tänker lägga lutning 8 grader och 21mm är väl inte standard hos bygghandeln.Du skrev ju minst 17mm och då tar man väl inte 17mm.
Du missar hela poängen…
Det är orelevant vad du och säljaren har diskuterat eller vad bygghandeln har för något på hyllan!
Du påstod i din skrivelse att enligt montageanvisningen ska det vara råspont 23mm.
Vilket jag hävdade att det inte gör utan det står 17mm råspont eller plywood.

Alltså man kan se det som en falsk utfästelse..
 
Redigerat:
R
jonas_da jonas_da skrev:
Tror inte du kommer komma någon vart.... 😅
Nehe… 🤣
Men det är av vikt att denna herren lär sig så att man inte vilseleder TS i onödan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.