Jag skall bygga ett tak på sidan av mitt garage. Det skall bli skydd för släpvagn, gräsklippare m.m. taket kommer bli 3m långt och 7m brett. bifogar skiss.

Till frågan: De flesta takplåtar har en minimlutning på 14° men jag vill helst ha en lutning på 10. Jag misstänker att lutningen mest avser läckage och tänker då att på en sånt här tak så kanske det är ok, vad säger ni?
 
  • Svartvit illustration av enkel struktur, modell av hus med plattform och stödpelare, arkitektonisk design, skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Plegel njaaa men trp eller liknande funkar är min åsikt och erfarenhet.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Jag har gjort liknande och det fungerar. Körde med Tp20 plåt med kondensskydd under. Såklart bör man inte ha en skarv med så låg lutning men ska ju inte behövas på 3 m bredd. Det enda problemet jag har sett är att det tenderar att "rinna tillbaka" in under änden på plåten en bit så man bör ha lite extra utstick för att undvika att takfotsbrädan ruttnar bort. Sen så är det bra om man kan skydda sidan som är mot befitnligt hus så att inte vatten blåser över kanten i den riktningen och gör panelen där blöt. I ditt fall ser det ut som att det skyddas av utstick på taket från befintligt hus så borde vara ok.Annars kan man ju sättas en tillräckligt bred plåt i vinkeln mot huset som skydd.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Har TP20 på altanen, tillverkaren sa minst 7 grader, jag har 5 och det har funkat i 2 år nu trots våra isiga & regninga vintrar. Gamla altanen hade plasttak och samma lutning i 30 år utan läckage.
 
  • Gilla
osc_kar
  • Laddar…
Min plåtleversntör sa att vid 10 grader så måste man limma längdskarvarna.
Protte
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Byggde något liknande för några år sedan, körde ca 5° med tp20 plåt och inget kondensskydd. Fick lite dropp på hösten från kondens. Men aldrig att vattnet trängdes genom längdskarvarna eller rann tillbaka

Tänk på att det kan samlas rejält med snö där carporten övergår till garaget.
 
  • Gilla
osc_kar
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Byggde något liknande för några år sedan, körde ca 5° med tp20 plåt och inget kondensskydd. Fick lite dropp på hösten från kondens. Men aldrig att vattnet trängdes genom längdskarvarna eller rann tillbaka

Tänk på att det kan samlas rejält med snö där carporten övergår till garaget.
Brukar du få rensa snö då det kommit mkt?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Plegel njaaa men trp eller liknande funkar är min åsikt och erfarenhet.
Vad menar du med plegel och trp? Mvh n00b
 
M mattias1343 skrev:
Har TP20 på altanen, tillverkaren sa minst 7 grader, jag har 5 och det har funkat i 2 år nu trots våra isiga & regninga vintrar. Gamla altanen hade plasttak och samma lutning i 30 år utan läckage.
Hur djup altan har du med den lutningen?
 
O osc_kar skrev:
Hur djup altan har du med den lutningen?
Plåten är 4m.
 
  • Gilla
osc_kar
  • Laddar…
Mitt garage hade platt tak, då det samlades vatten där gjorde jag ett nytt sadeltak över med en lutning på 5 gr. Taket gjordes med reglar, skivor och takpapp, för att kunna inspektera gjorde jag två takluckor som gick att öppna, och över dom la jag takpapp med två dm överlapp. fäst ovanför så man vek upp pappen och lyfte på luckan. Efter några år fick jag för mig att gå upp och kolla efter ett långt regn. Det var fuktigt ca 2 cm runt kanten på sidorna och knappt synligt i nederkant. Så det går att ha väldigt liten lutning utan problem. Man kan se tillverkarens rekommendationer som vägledning, men man kan frångå dom om man vill
 
  • Gilla
osc_kar
  • Laddar…
Tack för alla grymma svar! Svårt att välja det bästa då alla är väldigt trevliga och informativa. 🫶
 
Byggde carport på liknande sätt men la takpapp istället. Klarar 3 graders lutning om jag minns rätt. Träunderlaget medför ingen kondens och droppplåt hindrar att det rinner bakåt. Enkelt att lägga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Med så låg lutning riskerar du att vatten rinner mot väggen, så glöm inte att sätta dit tätband och en plåt.
 
Rickard.
O osc_kar skrev:
Vad menar du med plegel och trp? Mvh n00b
Olika profiler av plåttak, är nog lättast om du googlar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.